Los bericht bekijken
Oud 30 juni 2006, 08:56   #15
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Wat met mensen van gemengde rassen? Waar deelt men die in? Chocolade met nootjes?
Luister goed: ik gebruik hier geen "rechtse" terminologie of zo, met "rassenleer" en van die dingen wil ik niets te maken hebben. Ik vind ook dat alle rassen gelijk behandeld moeten worden.

Mijn kennis over rassen komt gewoon voort uit mijn studies geneeskunde, meer bepaald uit de forensische genetica.

Nu zal ik proberen eenvoudig op uw vraag te antwoorden waar men subgroepen indeelt.

Om het ras van iemand te bepalen in een DNA onderzoek (en zo een profiel op te stellen van bijvoorbeeld de dader van een misdaad) onderzoekt men een aantal polymorfismen (mutaties die verschillend zijn bij verschillende rassen). De resultaten worden grafisch voorgesteld.

De grafische voorstelling is meestal een soort piramide (3D dus), maar om het eenvoudiger voor te stellen zal ik de techniek met een driehoek uitleggen. Het probleem is dan natuurlijk dat je maar 3 rassen met elkaar kan vergelijken. Elke hoekpunt stelt een ras voor. Bijvoorbeeld: het blanke ras, het negroïde ras en het aziatische ras.

Op basis van overeenkomst met polymorfismen wordt het DNA profiel ingevoegd in de computer die het een plaats in de driehoek toekent. Een blanke dus in één hoekpunt, een zwarte in een ander hoekpunt.

En nu het antwoord op je vraag: Iemand van een mengras bevindt zich in het midden van een zijde van de driehoek. Dat verschaft dus ook informatie over de dader.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden