Los bericht bekijken
Oud 30 juni 2006, 09:03   #106
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Allez, nog maar eens. (ik dacht dat ik toch duidelijk genoeg was geweest)
Meerderjarige dochter: in principe kan ik geen inbreuk maken op haar zelfbeschikkingsrecht. TENZIJ ik kan aantonen dat ze wilsonbekwaam is (psychisch gestoord, zeg maar) en in dat geval kan ik wél ingrijpen en zal dat ook doen. MAAR... geen wet die mij verplicht om dat te doen.
1. Wilsonbekwaamheid bestaat niet in het libertarisch jargon, of toch niet in de zin dat er gevolgen aan verbonden worden: dat zou immers een negatie zijn van zelfbeschikking als hoogste waarde.

2. Wils(on)bekwaamheid is geen binair gegeven: je bent niet wils(on)bekwaam zoals een lamp aan is of uit. Het gaat over een heel spectrum, vertrekkende bij volledige wilsonbewaamheid (bv de comapatiënt) en dan volgen (mentaal) zieken en gehandicapten, maar ook wie slaapt of of onder invloed is van alcohol of drugs, is tijdelijk wilsonbekwaam, tot de bekwaamheid van een gezonde wakkere, maar domme, en uiteindelijk eindigen we bij en optimale of maximale wilsbekwaamheid. "Perfecte" wilsbekwaamheid" is een absurditeit, dat bestaat niet (weet je nog, de vaagheid: we zijn allemaal prutsers)

In werkelijkheid zou je alles doen om je dochter te redden, en maar goed ook, maar je bent daarin niet gesteund door de libertarische filosofie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
De springende man... Tja, ik zal het die passieve getuige inderdaad heel kwalijk nemen. MAAR, ik kan hem geen proces aan z'n been lappen omdat hij passief is gebleven. Zo'n proces brengt mijn zoon niet terug en heeft maatschappelijk gezien ook geen enkele waarde.
Dat laatste is niet zo. Maatschappelijke afkeuring, onder de vorm van een vervolging, schept een norm, die de medereizigers had kunnen motiveren om toch maar tussen te komen of het springen te beletten, en, zoals ik aangaf niet alleen voor het welzijn van die man, maar van alle betrokkenen: geen afschuwelijke beelden, geen getraumatiseerde treinbestuurders, geen vertragingen en gemiste afspraken, enz.

Het is dus maatschappelijk hoogst relevant van zoiets " een zaak" te maken.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 30 juni 2006 om 09:04.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden