Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Tja, zonder separatisme geen directe democratie blijkbaar 
|
Ik denk dat je hier een beetje de kar voor het paard spant.
Ik voorzie eerder dat via DD vooral echt gewilde verbanden en federaties zullen aangegaan worden, op maat van wat het volk of een meerderheid ervan wenst.
Zolang het van de basis uitgaat en geen enkel verband gebetonneerd wordt en een nieuwe meerderheid later aangegane verbanden kan herroepen, is er geen vuiltje aan de lucht.
Dit is trouwens iets wat ik de particratie van de vorige generatie verwijt i.v.m. ons land. Ze betonneerden bepaalde mechanismen, zodat verdere generaties met andere noden gehypothekeerd werden.
Misschien moeten bepaalde verbanden met Wallonië herbekeken worden, misschien zowel in ontvlechtende als in federerende richting.
Met DD zou kunnen uitgegaan worden van de ware noden en wensen van de huidige generatie in haar huidige situatie.
Het resultaat zou een tevreden bevolking zijn, die begaan is met het bestuur niet in het minst omdat iedereen zou voelen dat hij/zij een verschil kan maken en échte medezeggingschap en verantwoordelijkheid heeft.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Het is wel een beetje naïef te denken dat met directe democratie alles opeens als in het aards paradijs is en de gebraden kiekens ons in de bek vliegen. Een democratie heeft zijn mankementen, maar wat mij stoort is dat bij critici enkel die mankementen worden aangehaald zonder te willen opmerken dat die er ook zijn en zelfs erger in een particratie... Dat vind ik ronduit hypocriet...
|
Voila Tantist.
Ik zou het niet beter kunnen zeggen.
De meeste argumenten tegen DD gaan evengoed op tegen zuivere vertegenwoordigende democratie-particratie.
Denk aub niet dat ik zo naïef ben om te gaan denken dat mits DD het aardse paradijs binnen handbereik ligt.
De meerderheid zal maar al te vaak ingaan tegen persoonlijke kleinzielige verzuchtingen en enkelingen frustreren.
Maar ik geloof wel dat de meerderheid van het verzamelde volk van arbeiders, zelfstandigen, dokters, geleerden, kunstenaars, ambtenaars bedienden, zelfs politici, en waarom dan op de koop toe geen tantisten,...... voldoende of meer gezond verstand bezitten, dan onze verplicht verkozen, zelfverklaarde politieke elite van nu.
Het is veel naïever en gevaarlijker om alle heil van onze afgevaardigde bestuurders te verwachten. De voorbeelden uit het verleden in alle landen zijn legio: ze zijn allesbehalve vrij van bestuurlijke en andere zonden.
Misschien voldeed tot halfweg vorige eeuw het aanbod van partijen aan de verzuchtingen van haar kiezers, maar ik denk dat in het grondig veranderde maatschappelijk landschap van heden, waarin de mens door de communicatie-explosie geïnformeerder en mondiger is geworden, een verfijning van het zuiver vertegenwoordigende systeem zich opdringt.