Los bericht bekijken
Oud 9 juli 2006, 20:51   #35
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Misschien kunnen volgende artikels als basis gelden om verdere discussie op te bouwen, kwestie van niet al te gauw te vervallen in one-liners.

Het zijn links naar artikels van Etienne Vermeersch (ik weet dat er mensen onmiddellijk willen reageren als: "Diene Vermeersch dat is ne linkse *****", maar veel inhoudelijks is dit dus niet).

Niet de persoon Vermeersch staat hier ter discussie maar zijn stellingen kunnen als stimulator van de discussie in deze thread gelden, denk ik.

www.etiennevermeersch.be/vermeersch/artikels/politiek/dewinter_nazi
www.etiennevermeersch.be/vermeersch/artikels/politiek/vbstem
www.etiennevermeersch.be/vermeersch/artikels/politiek/vbregering
www.etiennevermeersch.be/vermeersch/artikels/politiek/indeclinch
Alhoewel ik in de eerste posting nogal duidelijk stelde dat het niet gaat om de mening overgenomen van iemand anders, maar een gefundeerde eigen mening, wil ik toch pogen om hier op in te gaan. Zij het heel kort dan.

Ik begin met de eerste link.

In de eerste link zegt EV (Ettienne Vermeersch) twee dingen.
Hij zegt dat wanneer je hele oude teksten van het uiteindelijk geworden Vlaams Belang naar het Duits vertaalt er opvallend veel verwijzingen zijn naar de fascistische periode. Waaruit hij dan concludeert dat het Vlaams Belang een fascistische grondslag heeft.

Mijn antwoord daarop is de volgende:

De CD&V (CVP) indertijd had een grote verliezingsaffische met het hoofd van Dehaene erop. De tekst die er bij stond was deze:

"De weg is lang, de gids gaat voor" (verbeter me maar als ik het verkeerd voor heb). In alle geval is de vertaling naar het Duits van het woordje "gids" Führer. Is de CVP dan ook facistisch? Neen natuurlijk. Is de CD&V onterecht onverdraagzaam (waar het in deze om gaat) Dat kun je niet weten door hun teksten naar het Duits te vertalen.

Het tweede gedeelte vertelt EV het verhaal van de Barmhartige Samaritaan. Op het einde stelt hij de de Samaritaan in kwestie door Jezus als de evennaaste van de jood werd beschouwd.

Dat doet het Vlaams Belang echter ook. Vreemdelingen die zich gedragen zijn welkom stellen zij.

Ik stop nu want het is al 1-1 wereldbeker voetbal....

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden