Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
leuke discussie
mooi stukje Desiderius
alleen... ik heb een bedenking
je stelt dat de overheid zich maar best zo weinig mogelijk, het absoluut minimum
dat klinkt prachtig maar heb je dan geen initiële set regels nodig of beter ( in deze context ) een set vrijheden/rechten waar de overheid over waakt ?
het individu mag dan misschien zelden of nooit een oorlog beginnen maar het individu onderdrukt wel anderen van zodra men de teugels viert
|
Hierover zitten we in een ander topic [
de libertarische verlokking] op dit subforum al een tijdje te discussiëren. Mijn basisvisie daarop zit in deze post:
http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=72 en een eindje verder hebben we het bvb. over de basis van het beteugelen van geweld.
Kijk, ik ga nergens beweren dat de "overheid" niet noodzakelijk zou zijn. Wél dat het een noodzakelijk kwaad is en dat we bijzonder voorzichtig moeten zijn om niet in de illusie van de democratische fictie te stappen. Het is zelfs perfect mogelijk om aan te tonen dat er bitter weinig verschil bestaat tussen een technocratisch (niet verkozen) bestuur en een democratie.
Wetten maken is géén full-time job. Het zwaartepunt van het werk in de assemblées zou in principe moeten liggen op het controleren van de uitvoerende macht. En zelfs dat kan je door een commissie van auditors laten uitvoeren. (enfin, die hebben we: het Rekenhof... maar met de conclusie van hun toezicht wordt bitter weinig rekening gehouden. Vooral omdat het verdict meestal onverbiddelijk is) Voor het overige is er Justitie, wat voor mij althans nog altijd dé kerntaak
par excellence is voor de overheid. En wat ook dé plaats is waar die "democratie" zich het sterkst laat gevoelen. Uit hetzelfde topic:
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=94
Ik weet het; het zijn grote lellen tekst, maar e.e.a. laat zich jammergenoeg niet in korte krachtige zinnetjes uitleggen. [ofwel -wat waarschijnlijker is- heb ik niet genoeg tijd uitgetrokken om het allemaal wat beter te stroomlijnen]