Los bericht bekijken
Oud 13 juli 2006, 22:26   #144
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

@ Black Cat

Wel, die antibiotica is eigenlijk een prima voorbeeld. Plots is mijn huisarts dat véél minder gretig gaan voorschrijven en weet je wat? Die keelontsteking afgelopen winter heeft maar een paar dagen langer geduurd, maar was daarna evengoed volledig genezen. En ik had niet meteen de indruk dat ik met een "kwakzalver" te maken had, eerder zelfs met iemand die tegenwoordig wat meer zorg steekt in het precies diagnosticeren/opvolgen i.p.v. heel gemakkelijk naar de fles antibiotica te grijpen.

Aaaah, de slavenhandel. En de bontindustrie. En het opsluiten van gevangenen zonder vorm van proces... Leuk lijstje. Nu nog even doordenken please en precies aangeven in welke mate dit allemaal beantwoordt aan de (toch redelijk strenge) efficiëntiecriteria die we hanteren. Komaan, nog een stukje en ik heb weer genoeg brandhout voor de volgende pagina in dit topic.

Je verliest jezelf voorts in feitelijkheden. De vraag of iemand tot zelfmoord kan gedreven worden door aanhoudend psychisch geweld, is zeker terecht. Maar dan hebben we het niet meer over "zelfmoord". In die gevallen kan je opnieuw de objectieve aansprakelijkheidsregeling toepassen, waarbij ditmaal de discussie zich zal toespitsen op de causaliteit. Enkel wetenschappers kunnen daar een aanzet tot een sluitend antwoord bieden. Ik zie niet in welke algemene "morele regel" je daar nog verder uit wil persen.

Jaja... jij "vindt" het verband tussen basisbehoefte en moraal evident. Maar dat is nogal axiomatisch, is het niet? En moet dat dan meteen ook maar betekenen dat we ons voortaan puur door ons gevoel laten leiden, de natte vinger? Geen proporties meer in acht hoeven te nemen? De "gated communities" waren allesbehalve "experimenten" en nog minder "kortstondig"; ze bestaan nog altijd en kennen behoorlijk wat populariteit.

En je moet nogmaals leren lezen, poes. Ik heb het niet over criminaliteit, maar over "onveiligheidsgevoel". Het één draagt bij tot het ander, maar er is zeer zeker geen één-op-één -verhouding. Onveiligheidsgevoel is voor een bijzonder groot stuk een kwestie van perceptie. En als je het nog iets verfijnder wil, kan je nog de risico-attitude in het model betrekken. Nogmaals, jouw fameuze "geweldpandemie" is -vooral in West-Europa- een illusie, een hersenschim. Tip: neem eens de trein richting Moskou, ga op je eerste avond eens rustig rondwandelen in die stad en trek je conclusies.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden