Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2006, 16:27   #198
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Soms ben je echt wel een karikatuur van jezelf, Black Cat. De staat in Congo is niet minarchistisch in die zin dat zij faalt in het voorzien van 'law and order' : Leven, vrijheid en eigendom van de burgers beschermen en voorzien in een betrouwbaar rechtssysteem met niet-corrupte rechtbanken, scheiding der machten, democratie.
De staat in Congo is niet anarchistisch aangezien er een staat bestaat die wetten maakt, en waaraan mensen belastingen betalen; die een leger heeft, die een regering heeft, die onderhandelt met andere landen en die oorlog voert in het Oosten.

Congo voldoet noch aan de minarchistisch-libertarische eisen, noch aan de anarchokapitalistisch-libertarische eisen.

Dat weet jij maar al te goed, trouwens. Mocht ik niet beter weten, ik zou haast gaan vermoeden dat je 'systematisch bedrieglijke argumentatievormen en valse voorstellingen van de werkelijkheid' gebruikt.
Congo is niet libertarisch, dat weet ik ook wel. Het is wel een mooi voorbeeld waar het machtsvacuüm door afwezigheid van overheid toe leidt: chaos en machtsmisbruik, onveiligheid en geweld.

Het verschil duidelijk maken tussen dit soort bananenrepubliek en anarchisme (minarchisme) zal trouwens niet zo eenvoudig zijn.

Zoals de Soto schreef: ik ben tegen anarchie want wij weten wat het is om zonder overheid te moeten leven. (of zoiets, in die tekst over de verkoop van geschonken grond aan land-lozen)

Laatst gewijzigd door Black Cat : 16 juli 2006 om 16:28.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden