17 juli 2006, 11:15
|
#211
|
Minister-President
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
Er zijn wel meer kernpunten. Neem het individualisme en het zelfbeschikkingsrecht.
Maar terug naar de "overheid". De cruciale vraag die we ons moeten stellen is waarom er een autoriteit moet bestaan die zich boven het individu plaatst en het "recht" heeft om tegen individuen geweld te gebruiken. Want d�*t is de essentie van "overheid": puur geweld. Aan elke regel die ze uitvaardigt, elke cent belastingen die ze oplegt en elk conflict dat ze beslecht, zit altijd die component "manu militari" vervat. Anders gezegd: wat de overheid decreteert, daar heb je als individu niks tegenin te brengen. Desnoods word je van je bezittingen en/of vrijheid beroofd. Overheid = geweld.
Vanuit de L&E-beweging wordt gezocht naar een justificatie van de overheid op economische gronden. Anders gezegd: de overheid komt in het plaatje wanneer dit vanuit het individu bekeken economisch efficiënt is. In dat opzicht sluit ik me aan bij het citaat van von Mises dat Percalion in z'n signature heeft neergezet: de overheid is een "middel" om het vreedzaam samenleven van mensen mogelijk te maken. Maar tegelijk is het de exacte tegenpool van "vrijheid".
Maar er is meer... Die "overheid" is geen persoon, maar een abstract instituut dat bemand wordt door mensen. Het is niet -zoals sommigen schijnen te geloven- de Olympusberg waar uit de nevelen rond de top zo nu en dan de eeuwige waarheden op ons, onwetende stervelingen, nederdalen. En die mensen noemen we "politici"; een vreemd ras dat blijkbaar begiftigd zou moeten zijn met kwaliteiten die geen enkele onderdaan heeft: oprecht altruïsme; het zichzelf volledig wegcijferen in het verdedigen van het "algemeen belang". Politici worden als vertegenwoordigers van het volk afgeschilderd als een soort van halfgoden. Of toch niet? Nee, we erkennen natuurlijk dat ook politici voor hun eigen zaak werken, maar we bouwen een aantal checks and balances in. Scheiding der machten, democratie, enfin... je kent het hele arsenaal wel. Maar hoe efficiënt zijn die mechanismen in werkelijkheid? Wel... niet bijster efficiënt zo blijkt. Conceptueel kan je al zien dat de democratische theorie systematisch faalt als je ze toepast op grotere samenlevingen. (vandaar dat sommigen terug willen naar kleine, overzichtelijke units waar mensen elkaar recht in de ogen kijken en ter verantwoording kunnen roepen en waar het nog loont om zich degelijk te informeren vooraleer z'n stem al dan niet uit te brengen) Vriendjespolitiek, nepotisme, het kapen van de overheid door belangengroepen allerhande (uiteraard zonder dat ze zelf verantwoordelijkheid moeten nemen), ... Het zijn fenomenen die overal in onze Westerse moderne democratieën voorkomen en aangeklaagd worden. En terecht... want ook die fenomenen kunnen heel goed verklaard worden.
Nog meer... Een overheid heeft ook de neiging om te groeien; om zich steeds verder te wagen op het terrein dat haar in feite niet toebehoort. Ze wil zich consolideren en zo onafhankelijk mogelijk opstellen t.a.v. haar onderdanen. Stukje-bij-beetje wordt de bevolking dan ontwapend, worden essentieel geachte rechten en vrijheden ingesnoeid en worden mechanismen ontwikkeld om op een nog efficiëntere manier het zelfbeschikkingsrecht van het individu af te bouwen. Ook d�*t fenomeen -vooral de onvermijdelijkheid ervan- is genoegzaam bestudeerd. De overheid is dus niet enkel een geweldinstituut, je kan ze ook omschrijven als een tumor.
Om die redenen is de roep naar vrijheid in de eerste plaats een roep om minder systematisch (want geïnstitutionaliseerd) geweld. Een roep ook om vooral niet de denkfout te maken dat een "grote overheid" objectief gezien noodzakelijk is om een vredevolle samenleving tot stand te brengen. Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn een onvermijdelijk koppel; wanneer je daar "overheid" gaat tussenschuiven, krijg je pas een recept voor conflict en geweld.
|
Ik zal straks nog verder antwoorden. Maar nu even dit: het geweldmonopolie is een deel van de overheid, maar daartoe kan de overheid niet herleid worden. ("pars pro toto", noemt men die drogredenering)
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi)
|
|
|