Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat
Natuurlijk, maar het punt is dat mijn voorbeeld correct is. Vooral omdat het geen uitzondering is en consistent is met de libertarische theorie.
Dus: libertarisme polariseert tussen "hardwerkenden" en "parasieten".
|
Eén auteur nemen en daaruit concluderen dat "libertarisme" polariseert; hoe noemen we die weer, wacht hoor...
Pars pro toto was het zeker?
Polarisering is overigens eigen aan iedere gedachtengang; het eenvoudige feit dat een ideologie bestaat betekent dat zij niet akkoord gaat met andere ideologieën waardoor a priori al het onderscheid tussen "onze" opvattingen en "andere" opvattingen bestaat. De marxisten zetten zich af tegen
'bourgeois', de groene bewegingen stelden duidelijk dat alle anderen steeds het element van de natuur verwaarloosden, etcetera.
Het libertarisme stelt dat nagenoeg alle andere stromingen steeds de staatsmacht willen aanwenden om middels dwang een bepaalde opvatting op te dringen.
Oppenheimer (The State, 1908 ) :
There are two fundamentally opposed means whereby man, requiring sustenance, is impelled to obtain the necessary means for satisfying his desires. These are work and robbery, one's own labor and the forcible appropriation of the labor of others. Robbery! Forcible appropriation! These words convey to us ideas of crime and the penitentiary, since we are the contemporaries of a developed civilization, specifically based on the inviolability of property. And this tang is not lost when we are convinced that land and sea robbery is the primitive relation of life, just as the warrior's trade - which also for a long time is only organized mass robbery constitutes the most respected of occupations. Both because of this, and also on account of the need of having, in the further development of this study, terse, clear, sharply opposing terms for these very important contrasts, I propose in the following discussion to call one's own labor and the equivalent exchange of one's own labor for the labor of others, the “economic means" for the satisfaction of needs, while the unrequited appropriation of the labor of others will be called the "political means."