Los bericht bekijken
Oud 22 juli 2006, 11:46   #1
LouisIX
Vreemdeling

LouisIX's schermafbeelding

Standaard Kan ik tegelijkertijd Groen! zijn en de inval in Irak goedkeuren?

Misschien heb ik wel een probleem. Neen, toch niet. In mijn ogen niet. Ik kan de beiden voor mezelf best rijmen.... Dus, tja, waarom het onderwerp aanvoeren dan... Terzake nu.
In Terzake gisteren heb ik een hoogst heugelijk reportage gezien over de toestand in Afghanistan. De situatie is daar radicaal anders dan pakweg 5 jaar geleden. Uiteraard, vanuit ons gezichtspunt zijn dit nog schrijnende toestanden: een vrouw waar meewarig mee wordt gelachen wanneer ze blijkt niet te slagen voor haar rij-examen, het enige nieuwe verkeerslicht in Kaboel blijkt niet te werken, de twee dames werden door de aanwezige man aangemaand om niet te veel te lachen tijdens het interview met de BBC-reporter, het nichtje dat niet zal trouwen, zegt ze, omdat ze haar papa heel graag ziet en ze voor hem wilt zorgen (ze bleek enig meisje te zijn in gezin van vijf kinderen, vandaar wellicht),... Anderzijds zie je dan dat lang niet meer elke vrouw in compleet bedekt tenue rondloopt, dat Yora (haar naam betekent Droom in het Afghaans) haar sluier zelfs helemaal naar beneden haalt wanneer ze in gesprek gaat met dezelfde reporter, dat nichtje en Yora 'perfect' Engels spreken (in dat opzicht vond ik de scene in de auto tekenend grappig: dezelfde man van tijdens het interview die aan Yora vraagt te vertalen waar ze het zonet over had met de reporter hier in de auto, 'want als het over mij gaat, mag ik het weten'. 'och, over de rijlessen' antwoordt ze, terwijl het met de BBC-man ging over de scene tijdens het interview waarbij ze te luidruchtig lachten en berispt werden. lap, dacht ik, een streek terug voor de berisping. haar troef is dat ze engels praat en dat ze er nu gebruik van maakt om er mee 'vooruit te komen' in haar leven), de ex-talibanner die rijlessen geeft aan vrouwen, de eenvoudige zakenman die meedoet aan de verkiezingen 'omdat Kaboel o.a. een tweede verkeerslicht nodig heeft',...
Dat allemaal, die laatste feiten, die deden me juichen van plezier en mompelend voegde ik er aan toe: 'Goed, Bush, dat heb je goed gedaan hier'.

Tegelijkertijd ben ik Groen!-lid. Overtuigd Groen!-lid.

Zoals ik al zei, zelf zie ik er geen graten in, in die zogenaamde tweespaltigheid. Toch wil daarover graag meningen uitwisselen en misschien zelfs bijtijds ook erkenning.

Ik plaats dit bericht in de Debatclub, omdat ik meen dat dit onderwerp op termijn de partijpolitiek gaat overstijgen.

L.

Laatst gewijzigd door LouisIX : 22 juli 2006 om 12:03. Reden: Paar kleine foutjes aangepakt.
LouisIX is offline   Met citaat antwoorden