Citaat:
Vandaag in De StandaardMinister Bert Anciaux (Spirit) vraagt zijn collega's in de Vlaamse regering om collectief af te spreken niet deel te nemen aan de federale verkiezingen van 2007.
,,Ik blijf zeker tot 2009 in de Vlaamse regering. Ik heb geleerd uit mijn overstap uit de federale regering in 2004. Over een paar jaar schrijven de kranten misschien wel ,,dat Anciaux zowat de enige is die niet uit de Vlaamse regering verdwenen is''. Ik zal een rots in de branding zijn'', zegt Anciaux in een interview met De Standaard .
,,Ik hoop echt dat Yves Leterme (CD&V) aanblijft als minister-president. Ik ben vragende partij om af te spreken met alle leden van de Vlaamse regering om niet deel te nemen aan de federale verkiezingen'', zegt Anciaux.
Volgens het Spirit-boegbeeld zal Leterme zijn voorstel graag horen. ,,Want ik ben er vast van overtuigd dat hij voorstander is van zo'n afspraak. Natuurlijk zal CD&V aan zijn mouw trekken, omdat ze hem willen inzetten voor de federale verkiezingen. Dat geldt trouwens net zo goed voor mijn partij. Maar als we binnen de regering collectief een afspraak maken, kunnen we allemaal 'neen' zeggen'', legt Anciaux uit.
Als de Vlaamse regering collectief zou beslissen om niet deel te nemen aan de federale verkiezingen, zou dat een absolute primeur zijn. Tot nu toe namen Vlaamse ministers gretig deel aan federale verkiezingen en omgekeerd. In de aanloop naar de Vlaamse verkiezingen van 2004 werd het ,,kiezersbedrog'' een heus verkiezingsthema.
De toenmalige CD&V-voorzitter, Yves Leterme, hakte stevig in op paarse excellenties en kopstukken die kandideerden voor het Vlaamse beleidsniveau, zonder dat ze ook echt van plan waren om naar dat niveau te verkassen. Leterme pakte uit met een verkiezingsbelofte voor CD&V-kandidaten. ,,What you see, is what you get'', wie verkozen zou raken, zou ook zitting nemen.
Na de verkiezingen bleef Hendrik Bogaert (CD&V) ondanks zijn pas gewonnen Vlaamse mandaat toch in de Kamer zitten. Dat kon CD&V nog uitleggen als een eenmalig accident de parcours, maar voor Leterme in 2007 ligt dat anders. Kandideert de minister-president, dan wordt het erg moeilijk om uit te leggen dat hij toch de leider van de Vlaamse regering blijft als de verkiezingen tegenvallen. Kandideert hij niet, dan heeft zijn partij CD&V een serieus probleem: ze hebben voorlopig niemand die een duel met de federale premier Guy Verhofstadt (VLD) aan kan, tenzij de Vlaamse minister-president zelf.
Bert Anciaux reikt Leterme nu een helpende hand om uit die catch 22 te raken, al is het zeer de vraag of de minister-president daar op in zal gaan. Begin juni kaarten verschillende SP.A-kopstukken het probleem van Leterme al aan. Achteraf stelden ze allemaal dat het niet om een georchestreerde aanval op de CD&V'er ging. ,,Verwacht geen duidelijkheid over mijn plannen voor het einde van het jaar'', reageerde Leterme toen.
Van onze redacteurs Wouter Verschelden Bart Brinckman
|
Heeft Bertje niet samen met zijn huidige kartelgenoten de wet goedgekeurd waardoor de partijkopstukken op elk niveau konden opkomen? Ook al wisten ze op voorhand dat zij zelf hun plaats niet zouden innemen maar hun zelg gekozen opvolgers hun plaats lieten innemen?
Waarom vraagt Bertje niet de afschaffing van die wet inplaats van rond de hete brij te draaien omdat die wet NU even niet in zijn kraam past?
Was het niet deze 'rots in de branding' die 'dood ging in de senaat' en persé naar Europa wilde om meer bij zijn gezin te kunnen zijn?
Was het niet hetzelfde Bertje dat, toen hij zijn doel bereikte toch maar liever minister werd en zijn belofte aan zijn gezin nog vlugger vergat dan hij ze maakte?
Was het niet hetzelfde Bertje dat zijn taak als Vlaams 'Minster van cutluur' niet langer aankon, de pijp aan Maarten gaf en zich het federale minister liet aansmeren?
En was het niet dezelfde chirobroek die ook daar weer ziek werd van de 'rotdossiers' die onder zijn ministeriële bevoegdheid vielen?
Om opnieuw terug te keren naar het meer bescheiden postje van 'Vlaams' minister van het minste kwaad?
Waar haalt dat ventje eigenlijk het lef vandaan om Leterme te doen geloven dat hij hem 'een helpende hand' wil toesteken?
Natuurlijk wil Bertje niet terug naar de federale regering! Zelfs Van de Lanotte vreest wat er die regering in 2007 te wachten staat. Niet voor niets heeft Stevaert al eerder het hazenpad gekozen!
Bertje denkt aan niets anders dan aan zijn eigen, politieke carriere eerst en schurkt, na de VLD en de SP.a, tegen de CD&V aan.
Wedden dat onze 'rots in de branding' alleen maar voor zichzelf zo gunstig mogelijk voorwaarden probeert te scheppen tegen de tijd dat de CD&V het voor het zeggen gaat hebben?