Los bericht bekijken
Oud 24 juli 2006, 18:26   #117
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Subsidies zijn ook een vorm van krediet. Hazlitt heeft er een mooi hoofdstukje over geschreven.

Het gaat ten eerste niet alleen over bananen. Ten tweede doe je nu plots wel heel diminutief over die boeren in de derde wereld waar jullie normaal altijd mee de straat op gaan voor meer "rechtvaardigheid" (inderdaad, door de handel vrij te laten). Ten derde ben jij nu ineens de God die gaat bepalen voor andere mensen dat 20 cent besparen op bananen niet de moeite is voor hen? Ten vierde is het heel tof om op die vergaderinkjes van Lomé (waar men toch miljarden euro's ontwikkelingshulp uitdeelde - toen nog vaak aan dictators waarvan men op voorhand wist dat het geld naar Zwitserland, de Kaaimaneilanden of cliënten zou doorgestort worden) mensen uit de derde wereld hulp te beloven inzaken bananen, en dan een gehele complexiteit van heffingen en tarieven &c op te werpen in samenwerking met een lethal combo van subsidies en favoritisme?
Mooi, maar dat verklaart nog altijd niet het piratenkapitalisme door investeringsbedrijven en grote kredietbanken in de VS.

Ik ben voorstander van protectionisme. Dat ze produceren voor hun eigen markten en ons imperialisme stoppen. Chavez en Morales zijn op de goede weg. Ik denk dat de volledige zelfbeschikking van de economische hefbomen een menselijker samenleving kan maken dat het vrijhandels-imperialisme, vermits je niet met vrijhandel de ruilvoet kan egaliseren.

Ik ben helemaal god niet, ik denk alleen maar in totaliteiten en structuren. Zou je ook eens moeten doen, het perspectief is plotseling helemaal anders. Neoliberalisme kan basisproducten goedkoper maken, maar de globale armoede neemt ontzettend toe (bv. de val van de middenklasse in de VS).

Laatst gewijzigd door Praetorian : 24 juli 2006 om 18:27.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden