Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat
Ik wil daar zeker op antwoorden maar ik ken die context onvoldoende. Als leidraad hou ik aan dat problemen aan de orde kunnen gesteld worden. Ik denk dat veel problemen schijnbaar onoplosbaar zijn tgvc ommunautaire radicalisering.
Een rusthuis splitsen om taalredenen, daar vraagt geen enkele bejaarde om.
|
het probleem is dat het 'communautaire' er altijd al is geweest.. oorspronkelijk via taalkwesties, geen erkenning van de nederlandse taal, geen nederlandstalige wetgeving, geen nederlandstalige rechtspraak, ambtenarij etc..
nu hebben er zich partijen ontwikkeld die enkel opkomen in nederlands - respectievelijk franstalig gebied (eventjes abstractie makend van de uitzonderingen).. die spreken voor hún gebied.. goed wetende dat zij in het andere taalgebied in principe niet zo goed zullen scoren (ook logisch: ik ben zelf ook niet écht tweetalig... 'k heb niet de natuurlijke neiging om te gaan stemmen op iemand die ik niet altijd 100% versta)
dus zelfs al maak je belgië terug één, dan blijven de problemen, want er zijn geen ééngemaakte partijen.. en die zullen - denk ik - er ook niet direct (nooit?) meer komen... (afijn, het BUB met amper kiezers niet meegerekend..) als ik mij niet vergis zijn er al sinds het algemeen enkelvoudig stemrecht partijen die regionaal (taal) gebonden zijn..
wat de splitsing van een rusthuis hierbij komt kijken is mij een raadsel.. maar 't principe aan de kant van de waalse partijen is wél de tweetaligheid van de dienstverlening en niet de tweetaligheid van de indviduele persoon.. en 'k zou niet graag in een rusthuis liggen waar een belangrijk percentage van het personeel mij niet verstaat..