Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris
De Belgicisten vind ik inderdaad maar onnozele tisten. Het weze zo.
Moest je echter af en toe lezen wat ik schrijf en niet enkel op de laatste vijf, volledig uit hun context gerukte regels reageren, dan zou je weten dat ik de weerstanders helemaal geen kwaad hart toedraag.
De weerstanders - de echte uiteraard, niet het krapuul dat in massa na de 'bevrijding' onder de stenen uitkroop om te stelen, plunderen, moorden en verkrachten - draag ik zelfs een warm hart toe. In mijn opinie zijn zij en de Oostfronters (niet de echt collaborateurs dus) twee zijden van één medaille.
Beiden hadden een visie van hun Vaderland en beiden waren daarvoor bereid de grootste offers te brengen.
De blijvende ideologische strijd tussen beide groepen is reeds lang de toenmalige tegenstellingen overstegen.
De tegenstellingen worden in deze tijd vooral in leven gehouden door mensen zoals u (u doet dat zeer goed en gewiekst trouwens) die hier politiek voordeel uit wensen te behalen. En kom nu niet af dat ik of het VB dat hier doe Staaf, door Oostfronters en onschuldige slachtoffers te verdedigen kan niemand voordeel halen. Het enige wat hier te halen valt is zelfrespect. En dat op zijn beurt is de bron van alle andere soorten respect.
Ik weet het, in uw ogen zal ik wel raaskallen maar ik wanhoop niet. Rede vindt altijd wel een oor...
|
Joris, er waren ook Vlaamsgezinden in het verzet, ex-Verdinaso-mensen en niet te vergeten Nederland Eén van August De Wilde, dat is ook mij bekend. Dat de Oostfronters voorgelogen werden is een feit, maar niet eenmaal in de opleidingskampen, neen al in het thuishonk! Of liever gezegd: men liet zich voorliegen. Eerder vroeg Jan Derk Domela Nieuwenhuis Nyegaard toch ook niet de Duitsers mee te helpen Nederland voor de Teutoon te veroveren? Voor mij is het onbegrijpelijk de toekomst van Vlaanderen in de steppen van Rusland te zoeken.