Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich
Het nationalisme wat jij bedoelt was een nationalisme dat enkel diende om imperialisme goed te keuren. Vlaams-nationalisme is een ontvoogdingsnationlisme waarin we vrijheid willen bereiken. Vlaams-nationalisten willen geen terugkeer naar de koloniale tijden, noch willen wij onze wetten, gebruiken, godsdienst of wat dan ook opleggen aan andere gebieden. Deze visie wordt bij mijn weten gedeeld door mensen van de linkerkant (Meervoud) zowel als door mensen van de rechterkant (NSV!).
|
Ik wil hier niet op ingaan, omdat het kan zijn dat je gelijk hebt dat jingoïsme een betere term is om het gebeurde te beschrijven. Maar ik denk dat de 'ontvoogding' van Vlaanderen intussen toch wel een feit is. Er is een Vlaamse regering en een Waalse regering, men heeft zelfs een Brusselse en een Duitstalige regering, en ook nog een federale. Het mankeert er nog aan dat ik de nieuwe Koning van Limburg zou worden.
Deze inflatie aan regeringen wordt helaas alleen gebruikt om postjes te cumuleren en om zakken van inhalige politici en belangengroepen te vullen.
Ik ben direct met jou akkoord dat ze de federale regering mogen afschaffen, maar ik zou evenzeer akkoord kunnen gaan om één Belgische regering te maken en de andere vier regeringen af te schaffen. Het belangrijkste is, dat om het even welke regering er komt, dat ze rechtvaardig leert zijn en dat ze regeert in het belang van de meerderheid, en niet alleen maar in het belang van een corrupte politieke kaste (of die nu Vlaams of Belgisch is) of louter in het belang van de grote industrieën en kapitaalkrachtige groepen.
Het zou dus niks uitmaken, als we er maar voor kunnen zorgen dat het volk soeverein is (dat ze zichzelf regeren). Dat kun je doen in de vorm van een parlementaire democratie zonder coalities en kartels die de democratie aantasten, of in een sovjetsysteem waar burgerraden (of zoals toen: raden van arbeiders en boeren) een serieuze inbreng hebben in het beleid.
Verder neem ik aan dat je gelijk hebt als je zegt dat de Vlaamse Beweging in oorsprong wel een ontvoogdingsstrijd was. Ik weet dat van mijn eigen grootvader zaliger, die ook nog eens in het cachot gezeten had tijdens zijn legerdienst omdat zijn frans niet goed genoeg was en omdat hij soms WEIGERDE het te spreken. Maar die tijden zijn nu wel veranderd. Ik zou vandaag ook geen franstalige in een cachot willen duwen omdat zijn Nederlands niet goed genoeg is.

Wederzijds respect dus.