Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Waarom worden basisbehoeften nooit/zelden goedkoper?
Cola, water, tomaten, patatten, ... als ik mensen hoor klagen over dure dingen, dan gaat het meestal over die zaken. Nu, ik denk dat ze een punt hebben, maar hoe komt het. Hoe komt het dat luxe-producten (wagens, computers, flat-screens, gsm's edm) steeds goedkoper worden, maar dingen die iedereen echt nodig heeft en we makkelijk kunnen produceren duurder en duurder worden?
|
Er zitten een aantal fouten in uw stellingen. De basisbehoeften zijn wél goedkoper geworden, en nog geen beetje. Je moet enkel kijken naar de kost tov het totale inkomen, en niet alleen naar het prijskaartje in de winkel.
Een 2e fout is dat uw luxeproducten goedkoper worden: dit klopt maar half. Tegenover de lanceringsprijs dalen ze altijd, maar deze ligt dan ook hoog door schaarste, onvermogen tot effectieve productie,...
Maar nadien daalt de prijs niet. Nu gaat u zeggen: maar mijn GSM kost nu hopen minder dan 3 jaar geleden, en dit zal zeker zo zijn. Maar uw GSM was toen een "nieuw" model, en nu niet. De waarde als luxeproduct is weg. U moet de prijs van uw GSM 3 jaar geleden dan ook vergelijken met een nieuwe van nu. Hetzelfde voor computers: het topmodel van 3 jaar geleden is het goedkope model nu, maar er is een nieuw topmodel. Bij de basisproducten heb je dat niet, omdat hier "vernieuwing" niet optreed. Een luxeproduct wordt na verloop van tijd een gewoon product (en soms een basisproduct), een basisproduct blijft een basisproduct.