NIEUW VISA-SCHANDAAL: DURE ETENTJES EN ONVERANTWOORDE UITGAVEN
VISA-affaire
"Het Vlaams Blok heeft woensdag een nieuwe Visa-affaire aan het licht gebracht. Deze keer met vijf Vlaamse ministers. Succes gegarandeerd bij de publieke opinie. Dure etentjes, onverantwoorde uitgaven van ministers op kap van de belastingbetaler, dat gaat er altijd in als zoete koek bij wie alleen maar kan dromen van zulke privileges."
Vlaams Blok doet zijn werk
"Langs de andere kant doet het Vlaams Blok met zulke 'onderzoeken' natuurlijk wel zijn werk als oppositiepartij. Het is niet van Vlaamse volksvertegenwoordigers uit sp.a- of VLD-rangen dat we kritische vragen over het restaurantbezoek van hun toppolitici moeten verwachten. "
Te gemakkelijk
"Als gewone sterveling heb je geen inzage in de rekeningen. Daarom is het wat makkelijk het Blok nu zomaar te beschuldigen van antipolitiek of plat populisme of wat dan ook. Bovendien gaat het niet om peanuts: 85.000 euro of 3,5 miljoen frank in 2000."
Geld van de gemeenschap
"Dat ontslaat die overheidsmanagers niet van de zorgvuldigheidsplicht. Zij zijn, in tegenstelling met bedrijfsmanagers, met gemeenschapsgeld bezig. Met uw en mijn zuurverdiende centjes. "
Zuinig zijn
"Zij moeten, meer dan wie ook, zuinig en voorzichtig omspringen met hun public-relations-budgetten en strenge controle aanvaarden. Ook, en vooral, voor hun medewerkers die zelfs de democratische test van de verkiezingen niet moeten ondergaan."
Simpel bonnetje
"Indien ik minister was, en ik was zuiver op de graat, ik gooide mijn Visa vandaag nog weg. Telkens opnieuw lokt het gebruik ervan kritiek uit, zijn er insinuaties. Gerechtvaardigd of niet. De goeden moeten het met de slechten bekopen. En de ministeriële wedde is toch hoog genoeg om uitgaven voor te schieten? Als ze verantwoord zijn, kunnen ze met het indienen van een simpel bonnetje achteraf worden terugbetaald."
Simpele sloten
"Waarom de poort op misbruiken wagenwijd openzetten, als er simpele sloten zijn?"
Paul Geudens in Gazet Van Antwerpen, 21.08.2003
|