Los bericht bekijken
Oud 5 augustus 2006, 10:41   #55
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Verhofstadt, Eerste Minister (VLD)
Er bestaat een verpletterende meerderheid tegen de splitsing van het land. Er zijn nog altijd meer zaken die Walen en Vlamingen delen, dan verdelen. Het Forum heeft precies als doel de laatste voetangels weg te nemen om naar een volwassen federalisme te gaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mak Verwilghen, Federaal Minister (VLD)
Indien er een nieuwe staatshervorming komt, dan wil ik dat men eerst een evaluatie maakt van de vorige staatshervormingen. Wat was er goed? Wat was er slecht? Wat moeten we herstellen? Zo stel ik me vragen bij de regionalering van het jeugdrecht. Wat heeft dat ons opgebracht? Idem dito voor de regionalisering van ontwikkelingssamenwerking en buitenlandse handel. In het buitenland is men helemaal niet geïnteresseerd in onze staatsstructuren, wel in onze producten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel De Gucht, Minister van Buitenlandse Zaken (VLD)
Na anderhalf jaar bij Buitenlandse Zaken ben ik er even goed van overtuigd dat er beleidsdomeinen zijn gesplitst die men beter niet had gesplitst. Onlangs zijn Yves Leterme en Fientje Moerman samen naar China getrokken: ze hebben gemerkt - en dat ligt niet eens aan hen - dat het voor een Vlaams Minister absoluut niet evident is om op het gepaste niveau ontvangen te worden. Het slaat toch nergens op dat de federale regering zich niet meer met economische diplomatie mag bezighouden? Het beleid voor buitenlandse handel zou veel sterker worden wanneer de regio's hun autonomie uitdragen onder een Belgische vlag. Ook inzake ontwikkelingssamenwerking lijkt het mij weinig zinvol om te kiezen voor een splitsing.
Stel (in de hypothese dat liberalisme en democratie verzoenbaar zouden zijn), dat de VLD een democratische partij zou zijn, dan dienen deze drie heerschappen op staande voet uit de partij gezet te worden. Het VLD-congres heeft beslist dat de partij naar een Belgische confederatie streeft. Ofwel heeft Bart Somers niet de moed om deze drie op straat te gooien, ofwel moet hij openlijk toegeven dat hij voorzitter is van een ondemocratische partij.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden