Los bericht bekijken
Oud 7 augustus 2006, 09:33   #162
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Mijn gedacht.

'k hem den Hugo nog gekend als jong manneke. Mijn vader was toen bij de VU van Borgerhout en het was de periode van vlak na de onderhandelingen van Egmont.
De verkiezinen die de VU was ingegaan onder de slogan : Gedaan met geven en toegeven.

En er werd door de VU gegeven en toegegeven dat het een lieve lust was.

Ik weet nog dat die periode een heel woelige periode was in VU middens. Mijn vader vond (toen... later is hij van gedachte veranderd) dat Shiltz het goed had gedaan. Op een partijvergadering zou Schiltz het Egmont pact komen verdedigen. (Ik denk als ik mij niet vergis dat ook Karel Dillen daar aanwezig nog was)

Mijn vader was toen nog aanhanger van Schiltz en wou ervoor zorgen dat zijn ontvangst goed zou verlopen (want er was sterke tegenstand toen ook in de Vu van Borgerhout... afdeling waaruit het VB later eigenlijk ontstond).

Dus zette mijn vader zich aan de ingang van de zaal. Toen Schiltz de zaal binnenkwam stond mijn vader recht en begon hard te applaudiseren waarop de zaal (kuddebeesten zijn we toch eigenlijk he....) het applaus spontaan overnam en ook begon te klappen en zo Schiltz een ovatie bezorgde waar hij misschien wel een fluitconcert verwachtte....

Hij heeft er zelfs mijn vader voor bedankt nadien...

En ik was noge ne jonge gast en dacht toen ook dat de Schiltz het gedaan had.... tja hij had het gedaan... hij zorgde voor tweespalt in de Vlaamse beweging....

Hij gooide de Vlaamse beweging 15 jaar achteruit op die moment....

Zijn knieval voor de koning met zijn "Leve België" roep in Grongingen was een verder dieptepunt...

Mijn moeder was een grote aanhanger van de Schiltz en is het gebleven voor de rest van haar leven. Mijn vader ging nadien naar het VB kamp....
Maar ze bleven samen hoor... dit gaf wel leuke politieke discussies ten huize tegendradigaard.... (Waarbij mijn moeder den Hugo wel nen veel knappere vent vond dan de Karel.... iets waarin ik haar wel moet bijtreden......)

Ik persoonlijk vind dat de Schiltz door zijn toegevingen ten tijde van het Egmont pact vooral de Vlaamse beweging geschaadt heeft. Hij heeft ze opgesplitst.... en dat vind ik persoonlijk heel erg.

Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 7 augustus 2006 om 09:34.
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden