Los bericht bekijken
Oud 7 augustus 2006, 10:22   #1
vulpes
Gouverneur

Standaard Belgicistische motieven

Misschien werd de vraag al eerder gesteld, maar eigenlijk ben ik nieuwsgierig naar de motieven van belgicisten (en ik bedoel hiermee in de eerste plaats unitaristen) om de staat België te verdedigen.

Kwestie van de antwoorden te kunnen kaderen (ik hang hier nog niet zo lang rond dat ik van ieder diens 'gezindheid' ken), had ik tegelijk graag gepeild of iemand:
- zich als unitarist beschouwt (afschaffing van gemeenschappen en gewesten);
- eerder 'cultureel federaal' is (ik bedoel hiermee: enkel een regionalisering van de taal- en cultuurgebonden bevoegdheden - extra vraagje: van deze mensen had ik eigenlijk ook graag vernomen of ze dan de eentaligheid in vlaanderen en tweetaligheid in brussel voorstaan of niet.. dan wel of ze ev. andere maatregelen zouden willen nemen ter bescherming van de nederlandstaligen )
- pleit voor een behoud/uitbreiding van de bevoegdheden van gemeenschappen én gewesten (ongeacht de exacte structuur: essentieel is dat de bevoegdheid van een regio niet beperkt is tot taal en cultuur, maar ook economie etc.omvat ), dus ook indien u pleit vóór de herfederalisering van bep. zaken , maar principieel wél voorstander bent van een federale staat (ruimer dan hoger).
vulpes is offline   Met citaat antwoorden