Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Ik geef toe dat je logisch klinkt.
Anderzijds sta ik een beetje huiverig bij al dat kleuren en herinkleuren.
Achteraf , en op het moment zelf, is dat maar al te veel een zaak van politieke kleurtjes, invloeden achter de schermen en lobbying.
Ik herinner mij nog vaag de grote heibel rond bestemmingsplannen en de interventies die een hele kaart herinkleurden in het voordeel van eenzijdige belangen...
Kruisbestuiving met belangenvermenging, dat is voortdurend het probleem.
Als het aan Groen! lag, zou er meer transparantie zijn in het natuurlandschap en meer rechtlijnigheid...
Ik blijf bij mijn standpunt dat ik de nieuwe bestemmingen een aanslag vind.
|
Tja, één van de problemen is ook dat er behoorlijk wat fouten zijn gemaakt bij de opstelling (en aanpassingen) van die plannen. Vaak werden deze centraal opgesteld zonder kennis van het terrein.
Een voorbeeldje uit mijn gemeente. Wij hadden een hoop kleiputten, en toen ze er mee stopten is dit een groengebied geworden, met verschillende visclubs met vijvers. Het gebied stond wel nog ingekleurd als (zware) industrie. Toen men in Brussel dacht die putten als stort te gaan gebruiken heeft een lokaal liberaal politicus er voor gezorgd dat die als groen werd ingekleurd. Voordeel: geen stort, nadeel: de gebouwen voor de visclubs waren illegaal.
Op zich allemaal geen probleem: er was geen controle, er waren goede afspraken met de visclubs (gebouwen mochten niet groter worden enz.). Dan komt agalev mee aan de macht in Brussel, en men beslist om alle zonevreemde gebouwen in groengebied af te breken. Dat die visclubs hier de wandelpaden mee onderhouden en zorgen dat er vis in die vijvers zit is niet belangrijk. Dankzij lobbywerk van diezelfde liberaal uit mijn gemeente krijgen gebouwen die er al jaren staan een vergunning om te blijven, maar men mag niet bouwen.
Opnieuw geen probleem, tot iemand zo'n lokaal in brand steekt en dat totaal verwoest. De vissers beginnen hun lokaal terug op te bouwen, en wat later staat plots de politie er: klacht van een buurtbewoner (met uitgesproken kleur). Men mag immers niet bouwen op die locatie, en de vissers mogen hun lokaal niet terug opbouwen.
De lokale liberale politicus gaat weer eens pleiten voor onze vissers, en heeft uiteindelijk een vergunning losgekregen zodat de vissers hun gebouw terug mogen zetten.
Nu is dat gebied (of toch stukken ervan) 3 keer aangepast, en naar mijn mening elke keer op de juiste manier. Als aanpassingen nodig zijn, mag men ze voor mij maken, zolang er maar geen willekeur van maakt.