Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Wat ik vooral vind, is dat de verschillen veel te veel benadrukt worden, terwijl er oh zo veel gelijkenissen zijn. Als we nu eens niet zouden uitgaan van dat kortzichtig 'hij is Turk of Marokkaan' 'ik ben Belg' woordgebruik maar van het 'wij zijn wereldburgers' standpunt vertrekken... hoe anders zou de situatie er dan niet plots uitzien, zelfs door fundamentalistische ogen?
|
Weet je waarom men blijft spreken van Marokkanen, Turken, Belgen, Fransen, e.d. i.p.v. wereldburgers? Omdat er niet zoiets bestaat als een wereldidentiteitskaart. Als iemand aan vraagt welke identiteit ik heb, antwoord ik met "Belg" en niet met "Aardbewoner".
Maar je moet wel opletten! Als we de Islam nog maar eens even als voorbeeld gebruiken, Voor de fundamentalisten maakt dit eigenlijk niets uit. Bij hen heb je slechts 2 soorten mensen: moslims en niet-moslims. En behoor je tot de verkeerde groep? Tja, dan zul je het wel geweten hebben.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Niet dat er verschillende culturen met verschillende graden van vasthouden aan die culturen zijn, maar wel het gebrek aan kennis is het grote probleem.
|
Het gebrek aan kennis kan altijd perfect worden bijgeschaafd maar men moet die kennis ook nog willen aanvaarden en daar rekening meehouden. En op de 2 laatste punten loopt het nogal veel mis.