Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper
Ik denk dat er mensen zijn die behoefte hebben om eens goed op de vuist te gaan (zie hooliganisme).
Mag men de mensen deze vrijheid geven ?
Ik ben geneigd te denken van wel.
Als geweld binnen een arena kan gehouden worden, lijkt me dat verkieselijk boven het geweld ongecontroleerd in de straten te laten geschieden (zoals nu wel eens gebeurd).
Als er een organisatie bestaat die hier geld kan aan verdienen, de regels min of meer vastlegd, de kosten voor de verzorging van de gewonden op zich neemt evenals de salarissen vd (moderne) gladiatoren betaald, is het mss een idee dat het overwegen waard is.
Het zou in zekere zin een spijtige evolutie zijn (terug naar het verleden?), maar als het bepaalde agressie kan kanaliseren onder mensen die daar behoefte toe voelen is het mss te verkiezen boven de agressie in willekeur op de maatschappij los te laten?
|
voor een tijdje las ik een artikel waarin een dokter de oorzaak van een aantal moderne ziektes uitlegde, onderandere ziektes die komen van te veel stress.Biologisch gezien is ons lichaam hetzelfde als dat van een mens van 20.000 jaar geleden.Als je opgewonden raakt (angst of woede of beide) begint je lichaam als een razende adrenaline te produceren.Die geeft de nodige energie om ofwel héél snel weg te lopen, of er als een dolleman op los te beginnen timmeren.Vroeger jaren gebeurde dat dan ook: een menselijke vijand, of één of ander wild beest, werd met hand en tand bestreden, ofwel sloeg men op de vlucht.Eens het gevaar ontvlucht, of overwonnen, zakte het adrenaline-peil, men kalmeerde en de zaak was uit de voeten.Het leven ging verder, of men was dood.In onze moderne, beschaafde wereld kan men zich niet zo gedragen. Neem dat je baas je uitkaffert, of de schoolmeester, wie weet, een politieagent.Je kan niet gewoon op de vlucht slaan, of zijn schedel inbeuken.Als je ruzie hebt met je gebuur gaat dat ook niet. Ons lichaam reageert echter net zoals dat van onze verre voorvader, en een hele interne chemische kettingreaktie maakt ons klaar voor de komende strijd of vlucht.We moeten ons dus "inhouden", bedwingen, en daaruit resulteert een enorme frustratie.Als dat te dikwijls gebeurt word je er ziek van: maagzweren, zenuwziektes, depressie's enz enz.
Het enige dat geëvolueerd is bij de mens van vandaag is de technologische vooruitgang, zeker niet zijn binnenste.We zijn nog steeds de zelfde wildemannen als 20.000 jaargeleden. Het nieuws leert ons dat alle dagen...