goeden, er is nooit een partij of een politieke strekking die volledig juist is. Bij kaitalisme heeft men als plus punt de welvaart die het voortbrengt, de groeiende behoeften van de mensen die vind je terug in het kapitalisme. Het nadeel is echter dat die welvaart nie voor de gehele maatschapij beschikbaar is. En juist voor die groep mense die achterluit zijn beland in het kapitalisme heeft men zoiets als het communisme opgerigt. De stem van het volk zoals ze zichzelf noemen. Op zicht lijkt dit misschien wel de beste vorm omdat iedereen 'gelijk' is. Maar praktijk heeft uitgewezen dat zo een vorm van beleid niet uitvoer baar is (voorbeelden zoals de Soviet unie waarij enkele leiders het toch niet kunnen laten om zich een hogere plaats dan het volk te permiteren). Bij het communisme hebben we dan ook weer het probleem dat mensen gaan profiteren van anderen.
Zo kun ja voor elke strekking wel de voordelen en nadelen opsommen. Ik denk dat het niet nodig is om elkaar als "broeders" in de armen te vliegen. Ik denk dat we met verdraagzaamheid en openheid ook wel veel kunnen bereiken. Met openheid bedoel ik dat iedereen luistert naar iedereen. Misschien wel de moeilijkste opgave, maar het kan ook leerrijk zijn om te luisteren naar nazie's. Wat weer niet wil zeggen dat we ze met open armen moeten ontvangen.
Gewoon luisteren en alle goede dingen van de verschillende strekkingen proberen te omvatte in een strekking, lijkt misschien onmogelijk maar dat kan wel een mogelijke oplosing bedien