Los bericht bekijken
Oud 13 augustus 2006, 23:56   #162
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Of was het deze Eric Suy?

,,HET WAS EEN RONDUIT RACISTISCHE TOESPRAAK''
Eric Suy, voormalig topambtenaar Verenigde Naties, schokt Oostende

,,De staat moet in de eerste plaats voor zijn eigen mensen zorgen. Het toelaten van immigranten uit te veel culturen zorgt vroeg of laat voor conflicten''. Dat zei professor Eric Suy, voormalig topambtenaar bij de Verenigde Naties en huidig voorzitter van de VTB-VAB, tijdens de 11-juli-viering in Oostende. ,,Een ronduit racistische toespraak'', klinkt het in Oostende. ,,Ze hebben het weer eens verkeerd begrepen'', reageert Eric Suy.

Is Eric Suy in extreem-rechts vaarwater geraakt? Volgens een geschokte schepen Hilde Veulemans van Oostende wel. ,,Hij gaf een ronduit racistische toespraak. Ik was zodanig gedegouteerd dat ik niet wist of ik moest weggaan of blijven zitten'', zegt ze.

Eric Suy was uitgenodigd door het 11-juli-comité van Oostende om op de markt te speechen ter gelegenheid van de Vlaamse feestdag. Hij is een gereputeerd spreker: Suy is emeritus hoogleraar van de KU Leuven, was tussen 1974 en 1987 adjunct-secretaris-generaal van de Verenigde naties, en is voorzitter van de automobilistenvereniging VAB-VTB.

In het officiële programmaboekje stond een ,,politiek correct'' voorwoord over Vlaming zijn. ,,Maar zijn echte toespraak was helemaal anders. Het kwam er op neer dat we moeten waken dat we ons eigen volk niet mogen laten achteruitstellen door de vreemdelingen. En ik die dacht dat de 11-juliviering een feest van verzoening was'', zegt schepen Veulemans.

Amerikaans model
Het Oostendse stadsbestuur distantieert zich volledig van de speech van Suy. Men is vooral geschokt door het volgende citaat uit de toespraak van Suy. ,,De staat en de regering moeten in de eerste plaats voor hun eigen mensen zorgen. Het toelaten van immigranten uit te veel culturen, zorgt vroeg of laat voor conflicten''.

,,Ik citeerde een Amerikaanse journalist in Europa'', reageert Suy. Indien ik deze zinnen zelf had neergeschreven, zou ik in de gevangenis beland zijn. Het onderwerp ligt in Vlaanderen extreem gevoelig.''

De verwijten dat hij een racist is, lacht Suy weg. ,,Ze hebben het weer eens verkeerd begrepen. Ik ben niet tegen immigratie. Maar ik pleit voor een systeem naar Amerikaans model, waarbij men nauwkeurig bepaalt welk soort immigranten ons land binnen kunnen. Indien nodig moeten we hooggeschoolden kunnen toelaten. Maar anderzijds: waarom stimuleren we onze eigen kinderen niet om informatica te studeren? Waarom nemen we onze eigen kinderen niet eerst? Of is men zover gekomen dat het uitspreken van Eigen volk eerst strafbaar is?''

Het organiserende 11-julicomité zit met de onverwachte inhoud van de speech danig verveeld. ,,Het was de 44ste keer dat het feest plaatsvond, maar een dergelijke taal hebben wij nog nooit gehoord'', zucht voorzitter Dries Dekeyser.

door Kris CARLIER Oostende14/07/2001