Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Ik stel mij de vraag 'Wat was de meerwaarde van een leer die niet veel meer te vertellen heeft dan dat je "God moet liefhebben met je hele hart en verstand en ziel" en "dat je de anderen moet behandelen zoals je zou willen dat ze jou behandelen"?
Dat tweede daar kan iedereen voor zichzelf wel opkomen, en dat eerste van die God, gaat over een creatie van de mens zelf. Niet God heeft de mens geschapen, maar de mens God.
Mijn vraag betreft dus eigenlijk de kern van het christelijk geloof.
Wat heb je nou aan zo'n leer? Wat was er zo aantrekkelijk aan voor zovele mensen vroeger? Waarom vervingen ze hun oude schoenen door nieuwe? En waren die beter of slechter?
|
Godsdienst en religies gedijden altijd best in moeilijke tijden. In de eerste helft van de 20° eeuw hadden we 2 wereldoorlogen, met alle nefaste gevolgen vandien. Het enige waaraan de minder bedeelden onder ons zich aan konden optrekken was de godsdienst. Je kan ervan overtuigd zijn dat dit toen vele mensen overreind gehouden heeft.
De kern van het christelijk geloof ligt volgens mij o.a. in de 10 geboden, de drievuldigheid en het mysterie daarvan, waarmee je alle kanten opkunt.
Met de explosie van de wetenschap en de verbetering van de levensstandaard in de 2° helft van de 20° eeuw werdt de godsdienst langzaamaan opzij geschoven. De mensen begonnen te denken dat het ook zonder god kon. De opkomst van tal van sektes, de een al absurder dan de ander, heeft ook bijgedragen aan de verloedering van de bijbelse leer.
Tenslotte wordt de authenticiteit van het OT en NT alsmaar meer in vraag gesteld en de stugge conservatieve houding van het vaticaan is ook niet vreemd aan de verdere afbrokkeling in het christelijk geloof.