Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus
Daar ben ik het absuluut niet mee eens.
Het eerste gebod verbiedt mij niet om te zeggen dat het christendom de enige ware godsdienst is, integendeel zelfs! Als christen geloof ik immers dat christenen die zeggen dat het christendom de enige ware godsdienst is, niet hun eigen grote gelijk aanbidden, maar een universeel geldende waarheid die door God aan de mens is geopenbaard.
|
Ja en neen, mijn waarde. Een waardevol en geloofwaardig getuigenis is en blijft een lastige evenwichtsoefening. Ik kom er later op terug.
Ja, omdat ik tegen al wie het
wil horen wil getuigen van de waarde van de Blijde Boodschap en van de God-met-ons (en niet de god-boven-ons).
Neen, omdat een te grote nadruk hierop niet alleen aversie kan oproepen bij de anders- of niet-gelovige (waardoor je getuigenis in onvruchtbare grond valt), maar de gelovige zelf op sluipende wijze, zonder dat hij zich daarvan bewust is, naar het centrum plaatst, zodat hij op den duur ervan uitgaat dat "
ik het ware geloof bezit". En dan wordt hij zélf zijn eigen afgod.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaveBrocatus
Het geloof relativeren is volgens mij een zeer gevaarlijke zaak. Christenen die het eigen geloof op dezelfde hoogte plaatst als het geloof van anderen, verloochenen de essentie van het christendom.
|
Relativeren brengt niet noodzakelijk het verloochenen van de essentie mee. Relativeren betekent in de eerste plaats "in relatie (of verband) brengen". In dit kader breng ik mijn geloof "in verband" met de realiteit, die me op onweerlegbare wijze toont dat er - naast het christendom - ook andere religies zijn, waarvan verscheidene de waarheid claimen, en sommigen zelfs de exclusieve waarheid.
De ogen sluiten voor deze realiteit zou m.i. erg dom zijn. Als gelovige weet ik me met deze
realiteit geconfronteerd en tracht ik er dus ook een antwoord op te zoeken waarbij ik niet in conflict kom met mijn geloof en ook niet met de Kerk. En ook tracht ik een antwoord te vinden op de vraag waarmee andersgelovigen me vaak confronteren, eveneens een
reële, concrete vraag: "Als jij gelooft dat jouw geloof het enige ware is, en ik geloof dat mijn geloof het enige juiste is, wie van ons beiden heeft dan gelijk?"
Daarmee weet ik me perfect in overeenstemming met zowel de Kerk als het evangelie. Er wordt van me verwacht dat ik van zowel de kerkelijke traditie als van het evangelie een getuigenis afleg. En de realiteit leert me dat niet te pas en te onpas te doen (zoals bvb. de Getuigen van Jehovah dat wél doen) op het gevaar af totaal ongeloofwaardig of zelfs hovaardig over te komen.
Citaat:
Bovendien leidt relativisme tot normvervaging. Want wie pleit voor de gelijkwaardigheid van iedereens persoonlijke waarheid, pleit in feite tegen het moreel recht om anderen terecht te wijzen.
|
Ook niet akkoord. Het morele recht om anderen terecht te wijzen is ten eerste recht evenredig met de morele plicht om terechtwijzingen vanwege anderen te accepteren - d.w.z. het onder ogen zien van de eigen beperkingen. Opnieuw omdat de realiteit ons nu eenmaal leert dat lui die zich nooit laten "betrappen" op hun eigen beperkingen, zelf ook bijzonder weinig krediet krijgen.
Ten tweede: om effect te ressorteren moet een terechtwijzing best geuit worden op een niet mis te verstane manier. Daarom geef ik er meestal de voorkeur aan niet te snel Gods naam in de mond te nemen, en hanteer ik een neutraler toon om het ijs te breken. Pas naderhand zal ik mijn motivatie achter de terechtwijzing duiden vanuit het evangelie of de kerktraditie; pas wanneer ik merk dat de terechtgewezene écht naar me luistert.
Het zal duidelijk zijn, waarde DaveBrocatus, dat - ik zei het al - dit een moeilijke evenwichtsoefening is: enerzijds relativeren (d.w.z. in relatie brengen, en in dit geval met de realiteit) en anderzijds toch stevig in je schoenen blijven staan. Ik ben de laatste om van elke gelovige te verwachten dat hij dergelijke evenwichtsoefening tot een goed einde brengt, en dat niet iedereen perfect het gevaar ervan inziet - het gevaar waartegen terecht wordt gewaarschuwd. Zelf probeer ik het al jaren. Zonder zelfgenoegzaam te willen overkomen durf ik niettemin stellen dat ik het al die jaren er niet zo slecht vanaf heb gebracht.
Citaat:
Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat niet-christenen uiteraard het recht hebben om hun eigen godsdienst te beleven, en dat er waardevolle zaken te ontdekken zijn in de geloofsbeleving van anderen.
|
Uiteindelijk blijken we het méér met mekaar eens dan op het eerste gezicht lijkt. Ook al leg ik een accent anders dan jij.
Citaat:
Een interessant document over dit onderwerp is de concilietekst Dignitatis humanae, die hier te lezen is.
|
Ik ken de tekst in grote lijnen. Maar evengoed bedankt, eerstdaags verdiep ik me er wat beter in.