Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik ben geen fan van de theocratische, autoritaire en nep-democratische ideologie die Letermes partij uitdraagt, behalve dan hun Belgicisme in de praktijk. Af en toe verbaal voor de verkiezingen even een Vlaamse reflex veinzen om wat kiespubliek af te snoepen van anderen (vroeger VU, nu VB): dat moet kunnen. Eens CVPD&V gesetteld in meerderheid of oppositie valt het in de praktijk allemaal best mee, en moeten wij Belgicisten aan beide zijden van de taalgrens geen schrik, respectievelijk 'pas peur' hebben.
Leterme als boegbeeld wordt dus geacht de CD&V-ideologie uit te dragen, maar ondanks mijn weerstanden daartegenover, zou ik hem er nooit van verdenken een dommekloot te zijn. Zeker geen populistische oelewapper die met stupiede veralgemeningen communautair vuurtje wil stoken.
Zijn uitspraak kan m.i. dus niet anders dan plagerig-ironisch bedoeld zijn. Uiteraard bezit het gros van de franstaligen de intellectuele capaciteiten om Nederlands te leren. Conclusie: ze willen het niet.
Hoeft die onwil dan zo een groot probleem te zijn? Blijkbaar niet, gezien de vorige generaties Vlaamse politici deze onwil stimuleerden door faciliteiten toe te kennen. Het gevolg van die faciliteiten bleek een verdere verfransing in de hand te werken. Er zijn dus intussen gemeenten waar de meerderheid franstalig is, en die dus de facto franstalig geworden zijn. Ik veronderstel dat we het er allemaal over eens zijn, dat het systeem ten dienste moet staan van de burger, en niet omgekeerd. Achterhaalde wetten, zoals in dit geval de faciliteiten en de wettelijke eentaligheid, staan niet langer garant voor een goede overheidsdienst ten aanzien van de burger. Er is dus enkel een bestuurlijk-democratisch probleem, en de Waals-Brusselse politici zouden beter heel nuchter daarop wijzen in plaats van zich uit te leven in kaakslag-Wallingantisme in de beste Vlaamse traditie naar aanleiding van Letermes misbegrepen pastoorsmopje.
|
Vergeet het!
In Vlaanderen moet het systeem ten dienste van de VLAAMSE burger staan. Dat 'het systeem' ons onze hoofdstad al heeft afgenomen door welbewuste verfransing is genoeg.
Voor mijn part doen ze binnenkort in Brussel maar wat je hier voorstelt, namelijk 'ten dienste staan' van de meerderheid: de arabieren.