Los bericht bekijken
Oud 18 augustus 2006, 15:34   #22
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Ik geloof niet in een godsdienst, ik kan er moeilijk respect voor tonen, aan godsdienst hangt er voor mij teveel bloed, in de naam van een godsdienst kan alles zolang het uitkomt. Godsdienst is voor mij gewoon massa indoctrinatie.
Kan jij erin komen dat een gelovige zich stoort aan jouw gebrek aan respect voor wat hem dierbaar is?

Zo neen, dan geef je blijk van een gebrek aan inlevingsvermogen en is elke discussie verder zinloos.

Zo ja, dan dringt zich volgende vraag op: kan het jou wat schelen dat een gelovige zich gekwetst weet door jouw gebrek aan respect?

Zo neen, dan ben je - vergeef me deze boude woorden - ofwel gewoon een zak die wetens en willens mensen kwetst, ofwel een onverschillig mens. En ook dan is deze discussie afgelopen.

Zo ja, waarom kwets je die mensen dan eigenlijk? (En nu wordt de discussie interessant en vruchtbaar.)

Je kan het bovenstaande eventjes herschrijven vanuit volgende overweging: hoe voel jij je, mocht iemand zich onheus uitlaten over jouw favoriete artiest, topsporter, voetbalclub of filmster?

Ja, ik kan er inkomen dat jij je dan op je ziel getrapt weet.

Kan het mij schelen? Jazeker, want hoewel wij elkaar niet kennen is de kans niet denkbeeldig dat wij ooit in levende lijve met elkaar kennismaken. En die kennismaking wil ik niet bij voorbaat hypothekeren door hier uitspraken te gaan doen waarvan ik vermoed dat ze jou kunnen grieven.

Is het teveel gevraagd eenzelfde houding aan te nemen tegenover het geloof?

Tot slot: religieuze conflicten deden (en doen) zeker veel bloed vloeien. Doch het allergrootste conflict waarmee de wereld totnogtoe werd geteisterd - de Tweede Wereldoorlog - kan je bezwaarlijk een religieus conflict noemen. Ook niet-religieuze aangelegenheden hebben vaak bloed doen vloeien. Bloedvergieten is niet eigen aan religie, beste Alberto, maar gewoon aan het fenomeen "mens" zélf.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden