Los bericht bekijken
Oud 19 augustus 2006, 01:31   #94
werkgroep morkhoven
Banneling

werkgroep morkhoven's schermafbeelding

Standaard

De Israëlische Oud-Premier Sharon is destijds van oorlogsmisdaden beschuldigd naar aanleiding van de slachtingen in de Palestijns-Libanese vluchtelingenkampen Sabra en Shatilla. Jammer genoeg is Sharon nooit opgeroepen en veroordeeld geweest door het Internationaal Gerechtshof.

---

De oorlogsmisdaden van Sharon

Nadat de Palestijnse bevrijdingsorganisatie PLO in september 1982 Beiroet heeft verlaten, verklaart toenmalig Israëlisch defensieminister Sharon dat er nog 2.000 “terroristen” overblijven in Sabra en Shatila. Drie dagen van slachtpartijen moeten, vanaf 16 september 1982, dat probleem “oplossen”.

Sharon beveelt het Israëlisch leger orde op zaken te stellen in het oosten van Beiroet. De Israëli’s sturen christelijke falangisten, door hen getraind en uitgerust sinds 1976, af op de door Israël belegerde kampen, om zo de “terroristen” uit te schakelen. Op 16 september arriveren deze christelijke militieleden bij de zuidelijke poort van Shatila, dankzij de markeringen die de Israëli’s langs de weg hebben aangebracht. Sommigen zijn dronken, anderen gedrogeerd.

Een getuige: “We waren sprakeloos tegenover de gruwel die we daar zagen. Ik heb onthoofde lichamen gezien, andere met een overgesneden keel.” Iemand anders: “Sharon liet tanks rond het kamp plaatsen. Ik zat in de delegatie die probeerde te onderhandelen met hen. We droegen een witte vlag. Maar toen we dichter kwamen, klonk vanuit een luidspreker het bevel onze identiteitskaarten te tonen. Die had ik niet bij. Ik keerde terug naar huis. De anderen zijn toen allen vermoord. Ik ben de enige overlevende.” De Israëli’s konden zonder enige twijfel zien wat zich afspeelde. (The Independant, 6 februari 2001)

Solidair 30.5.2001 http://www.anti-imperialism.net/lai/...object_id=8827
werkgroep morkhoven is offline   Met citaat antwoorden