Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
Over het reptiel-zijn van salamanders is reeds een eind afgediscussieerd, voornamelijk dan in de beruchte Oxford-Yale-discussies, het is algemeen geweten dat de Oxfordianen (meer in het bijzonder Wilson, Craigh, Salerno en de onvolprezen Mockbird) er een neo-Kantiaansere visie op nahouden dan de Yale-docenten (McToe, Naily, Rooseveldt, en de ietwat deviante O'Mortgage) die blijven vasthouden aan de positivistische Comte-filosofie, die zich ietwat simplistisch laat samenvatten als "Salamanders zijn reptielen als en in zoverre zij statistisch significant correleren met de voornaamste eigenschappen van alle andere wezens die wij reptielen noemen". Hun wapen, de multiple-regressie-analyse, is echter een lachertje te noemen; in zaken van biodegradabilistische hagiografie kan immers niet verondersteld worden dat er homogene klassen van individuen bestaan (een basispremisse van elke statistische correlatie-analyse!) en bovendien vormt deze een zelfreferentie: waarom zouden wij moeten aannemen dat de wezens die reptielen genoemd worden, inderdaad reptielen zijn?
Interessanter is dan de visie van de zgn. Oostenrijkse School die op een logisch-deductieve wijze wist te demonstreren dat er een duidelijk onderscheid bestaat tussen salamanders en reptielen, ook al zijn er verwantschappen. Centraal staat hier het baanbrekende "Volkswirtschaftslehre und das Salamander-Wagestück" van Eugen von Böhm-Bawerk (1912), maar ik moet eerder toegeven dat Lombas hier beter in thuis is dan ikzelf.
|
Wel, op zich heb ik daar weinig aan te voegen. Ik meen dat de ons allen bekende Sir Michael Loopher (Brenn State University) het goed samenvatte toen hij zei, en ik citeer: "
Indien salamanders reptielen zijn, dan is de stelling die dat bevat een tautologie, collegae, en daaruit moeten we concluderen dat het geen werkelijke kennis is. Om kort te zijn: we wéten dat het allemaal resulteert uit de opdracht van Hitler om zijn Arisch-gekweekte jongemannen in te spuiten met het Antioxydantum Salamandris Megista, en we kunnen het bewijzen ook. Salamanders bestaan, en daar is de kous mee af." Deze toch wel sterke uitspraak doet vermoeden dat Rumsfeld er ergens mee tussen zit, omdat die man gewoon over tussen "glijdt". Met zijn slijmvliezen, uiteraard.