Discussie: Legerdienst/plicht
Los bericht bekijken
Oud 24 augustus 2006, 08:47   #168
BUB
Schepen

BUB's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar BUB
Standaard mannen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Moet de legerdienst terug ingevoerd worden?

De legerdienst is in 1992 opgeschort. Enkel de reeds opgeroepen klassen moesten nog hun klasse uitdoen.

Vandaag hoor je in het nieuwsbericht dat er een tekort aan militairen is om bepaalde zaken uit te voeren. Los van het feit of ons land troepen moet sturen naar Libanon of niet stel ik mij de vraag of de verplichte legerdienst terug dient ingevoerd te worden. Wanneer je dit doet sla je minstens twee vliegen in één klap. Bepaalde taken worden (zoals in het verleden) uitgevoerd door miliciens waardoor er manschappen kunnen ingezet worden voor andere zaken. Het tekort zal worden opgevangen. Een tweede klap is het discipline aanleren van jongeren. Als ik zie hoe sommige jongeren langs de straat lopen als schotelvodden, denk ik dat sommige jongeren er wel deugd zouden van hebben. Zo zie ik ook op het werk dat veel jongeren het niet zo nauw nemen met stiptheid. Wat denken de forumleden?
Ten eerste, België moet zijn verantwoordelijkheid opnemen binnen de Europese strijdkrachten tot de vorming van een sterk, modern en getructureerd leger. Dit ter verdediging van onze onafhankelijkheid en ter verdediging van de mensenrechten elders. Dit is dé morele plicht van België tegenover zijn onderdanen én tegenover de gemeenschappelijke landen in het verdrag van de Europese Unie.
Ten tweede, de herinvoering van de dienstplicht is bijna noodzakelijk geworden. Jongeren moeten naar school en velen zien hier ook tegenop. Net als jongeren naar het leger moeten. Het is een jaar, al ben ik niet overtuigt van de periode, het mag ook 6 maand (minimum) zijn, waarin egoïsten 'gedwongen' worden solidair te zijn met de groep. Het is een periode waarin luilakken 'gedwongen' worden aan discipline. Het is een periode waar nie-werklustigen van de werkloosheidsuitkering worden gehouden. Het is een periode waar men iets anders leert dan wat in de 'brave' schoolboeken wordt verteld. Het is een periode waar men zijn dienst betoont aan de gemeenschap in respect voor het verleden van familie, vrienden en kennissen, naar een behouden toekomst. Het is een periode waar men zich 'verplicht' ter beschikking stelt tot het noodzakelijk nut ter bescherming van ons algemeen welzijn. Het is eveneens een jaar waar men groepsverantwoordelijk kweekt, kameraadschap, vriendschap, discipline, pinten zuipen, deugnieterij uithaalt, zelfstandigheid, handigheid, en vooral, broederlijkheid in zich opneemt.
Ten derde is en blijft het van belang dat het een jaar is voor mannen alleen. Voor velen is het een 'gepermiteerde' vlucht van een onderdrukt huwelijk, voor velen is het ook het omgaan met mannen waar mannentaal gesproken wordt...een jaar waar de macho's tot mannen worden gekneed en waar de mietjes...tot mannen worden gekneed.

Om die en nog andere redenen ben ik voorstander van een herinvoering van de legerdienst.

Ruben Cottenjé de Dauphin
Rogier Van der Spiegel

Laatst gewijzigd door BUB : 24 augustus 2006 om 08:49. Reden: onvolledig
BUB is offline   Met citaat antwoorden