Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
@ Jos Verhulst,
als je al mijn postings had gelezen zonder vooringenomenheid voor dingen die overal en altijd wel niet perfect zijn, zou je geweten hebben dat ik reeds had geschreven dat je het mijn part nationale garde
Iedereen een jaar dienstverlening aan de bevolking volbrengen.
En noem het dan verplicht een daag per week gaan werken omdat je werkloos bent. Of een jaar bij het rode kruis dienst doen, of bij de civiele bescherming.
Het leger waar jij nog zit over te zagen bestaat allang niet meer en kan niet meer terug komen.
|
Dwangarbeid is dwangarbeid. Ook als dat bij het rode kruis is.
Een werkloze dwangarbeid opleggen is
per definitie uitbuiterij.
Ofwel gaat het om zinnig werk waar reële vraag naar is (wat moet blijken uit het feit, dat iemand ervoor wil betalen), en waarvoor die werkloze gekwalificeerd is. Dan kan die werkloze gewoon dat werk opnemen, en is dusdoende niet meer werkloos. Als die werkloze dat werk niet wil,
so be it : zolang de betrokkene maar niet onderhouden wordt met geld door de staat afgepakt van anderen, is er voor niemand een probleem.
Waarschijnlijker is evenwel, dat men de werkloze wil dwingen tot het verrichten van nepwerk, tegen een nepvergoeding. Het feit dat men op deze draad het dienstplichtigenleger terzake als inspiratiebron beschouwt, doet me dit vermoeden. Het gaat in dat geval niet enkel om dwangarbeid, maar bovendien om
expliciet vernederende dwangarbeid.