Los bericht bekijken
Oud 28 augustus 2003, 20:06   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Laten we een aantal dingen aannemen: er is net een referendum geweest in zowel België als Nederland (en Luxemburg in geval van Heel-Nederland) dat pleit voor een hereniging (en het mooie is: je mag zelf kiezen of dat nu Groot-Nederland is of Heel-Nederland) (de mensen die het niet zouden weten: Groot= VL + NL, Heel= Benelux).

Stel dat jij lid bent van de commissie staatsvorming van de deelnemende partners. Hoe ga jij te werk om een ideaal staatsmodel te creëren? (Ideaal bestaat natuurlijk niet, maar laat ons stellen: zo goed mogelijk).

Is dit een unitaire staat? En zo ja, hoe ga je met de regionale verschillen om (het is niet omdat je geen regio's wil zien dat ze er niet zijn, struivogelpolitiek is hier niet op zijn plaats)?

Is dit een (con)federatie? En zo ja, hoe zie jij het dan? Is dit een uitwerking van het Belgisch model met gewesten en gemeenschappen (bv. Duitse gemeenschap, Lëtzebuergse gemeenschap, Franse gemeenschap, Nederlandse gemeenschap, Friese gemeenschap, Vlaams gewest, Nederlands gewest, Waals Gewest,...)? Of ga je kiezen voor een echt federalisme met echte deelstaten? En wat zijn die deelstaten dan? Enkel België, Nederland en Luxemburg? Of Vlaanderen en Wallonië apart? Doet Wallonië eigenlijk wel mee voor jou? En vormt Friesland een eigen deelstaat?

Zou het ook opportuun zijn Eventueel de grenzen van Luxemburg te hertekenen, zodat het Arelerland en de Oostkantons (en de gebieden die als Franstalig staan ingekleurd maar waar ook Duits wordt gesproken) in Luxemburg liggen, teneinde de Duitstaligen en Lëtzebuergtaligen niet langer geminoriseerd zouden zijn?

Kortom, genoeg stof in deze complexe materie...