Los bericht bekijken
Oud 30 augustus 2006, 02:53   #165
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Niet altijd en overal.
Dat is waar.

Citaat:
Inderdaad.

Citaat:
Het gaat niet op dat een religie mij gaat opleggen wat ik mag tekenen of humoristisch mag vinden. De Islam doet dat duidelijk wel. gelukkig was het niet in België, maar dat kan nog komen.
Tja ... als iemand een zwak punt heeft en het gaat om iets waar de persoon heel veel belang aan hecht dan kan ik daar wel begrip voor opbrengen, zolang de daaropvolgende inperking van de eigen vrijheid niet te ver gaat natuurlijk. In dit geval voldeed het voorval volgens mij aan die criteria, ook al vond ik eerlijk gezegd wel dat er overdreven werd gereageerd... het ging dan ook meer om een symbolische erezaak dan om iets anders en eer is vrij belangrijk in hun cultuur. (Ik heb dat gelezen in een studie over de Marokkaanse cultuur, het kan dus zijn dat ik het mis heb?). Maar de Joden hebben ook zo hun 'ding' waar je 'vanaf moet blijven'. Wij hebben dat volgens mij ook met ons recht op vrije meningsuiting bijvoorbeeld.
Dat zijn zo van die pijlers waarop de hele cultuur en bijgevolg de hele identiteit van een groep mensen is op gebaseerd. Wanneer je buiten die groep staat zie je dat niet en begrijp je de hevige reactie niet die op de aanraking van die pijlers volgt, maar wanneer je tot die groep behoort des te meer.

Citaat:
Inderdaad. Maar ik vind het verkeerd om wetten aan te passen aan een religie. Ik vind dat het omgekeerd zou moeten zijn.
Daar heb je een punt. Ik ben het in zoverre akkoord met u dat staat en relegie gescheiden zouden moeten zijn. In de Moslimlanden is Turkije een mooi voorbeeld hiervan. Maar ik denk dat het moeilijk is om wetteksten volledig van geloof te vrjiwaren en dat je ook in de onze nog tekenen van het Christendom kan zien?

Citaat:
En ik vind het verkeerd. Zij die naar hier komen moeten zich aanpassen en niet omgekeerd.
Dat is assimilatie, de strategie waar het VB voor pleit.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 30 augustus 2006 om 02:54.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden