In de Gazet van Antwerpen (heden 30-08-06, p.8) laat minister van onderwijs Frank Vandenbroucke weten: "
Op dit ogenblik slagen we er zelfs niet in de oudere leerlingen te controleren. Om na te gaan wie al dan niet in een school is ingeschreven, houden we momenteel steekproeven onder de 10- tot 11-jarigen en 15- tot 16-jarigen. De verwerking gebeurt op een heel trage, ambachtelijke manier.".
Een bekentenis van formaat. En Vandenbroucke heeft het dan niet eens over de toestand in Brussel, waar Vlaanderen en Franstalig België inzake onderwijs elkaar overlappen zodat iedere controle daar ontbreekt.
Ik heb enkele jaren geleden - toen ik vier leerplichtige kinderen had die niet naar school gingen - eens een telefoontje van de politie gehad. Een agent met sterk Antwerpse tongval (normaal, want ik woon in Antwerpen) vroeg me, waar één van mijn kinderen naar school ging (over de anderen vroeg hij niets). Ik zei dat mijn kinderen helemaal niet naar school gingen. "
Magda?", vroeg de agent. Dat was waarschijnlijk zo'n steekproef zeker? Ik heb ook nog eens een telefoontje vanuit Vandenbroucke's departement gekregen, waarbij op tamelijk assertieve toon werd geïnformeerd naar de school waar mijn jongste kind nu was ingeschreven. Dat jongste kind had drie maanden tevoren, bij de centrale examencommissie van datzelfde departement, zijn ASO-diploma behaald en was dus niet langer leerplichtig. Daarvan was de ministeriële opbeller onkundig. Ook een soort steekproef, mag ik aannemen.
Blijkbaar is Vandenbroucke's departement onbekwaam om de leerplicht te controleren. Al jaren en jaren lang. Die leerplichtcontrole heeft volgens mij trouwens weinig zin, want er zijn massa's jongeren die formeel wel op de schoolbanken zitten en dus volgens het departement 'in regel' zijn, maar niettemin niet leren noch enig diploma halen.
Maar om het gezin Beliën-Colen te treiteren heeft men wel tijd. Een kind kan begrijpen dat d�*�*r de prioriteiten liggen. Ik weet ondertussen iets meer: twee van de vijf kinderen uit dat gezin zijn afgestudeerd, één als burgie en één die nu aan een doctoraat wetenschappen begint, twee zitten aan de unif, en enkel de jongste (15) moet nog een handvol middenjury-examens afleggen. Een schandelijk geval van chronische kinderverwaarlozing blijkbaar, dit in tegenstelling tot de duizenden jongeren die in onze grootsteden tijdens de schooluren de straten afdweilen, niks leren, op dramatische wijze hun tijd verbeuzelen en op hun twintig zonder enig diploma op straat staan zodat ze de werkloosheidsstatistieken kunnen gaan aandikken.
't Is fijn geregeld.
Ook vandaag (op de voorpagina van De Standaard, 30-08-06) laat Vandenbroucke weten, betreffende de kosteloosheid van het onderwijs: "
Het is niet nodig om een nieuwe wet te maken, want de kosteloosheid van het basisonderwijs staat allang in de grondwet. Het is alleen een kwestie om dat vanaf nu ook echt toe te passen". Vandenbroucke gaat er een pak belastingsgeld tegenaan gooien, om dat gratis basisonderwijs te realiseren. De implicatie is intussen, dat die grondwettelijke kosteloosheid al die jaren niét werd toegepast. Wat betekent zo'n grondwet dan eigenlijk?
In de grondwet staat overigens niet, dat het
basisonderwijs kosteloos is. Er staat: "
De toegang tot het onderwijs is kosteloos tot het einde van de leerplicht". Dat betekent dat ook het middelbaar onderwijs en het vrije thuisonderwijs (best via de invoering van de leerbon) kosteloos moeten zijn, tenminste voor jongeren tot 18 jaar die nog geen middelbaar diploma hebben. Althans, dat staat in de grondwet, maar in België heeft die grondwet blijkbaar alleen maar belang indien dat de politieke kaste goed uitkomt. Vandenbroucke herschrijft op de voorpagina van De Standaard even de grondwet, want dat past in zijn kraam. Voor middelbare scholieren blijft het onderwijs nog een tijdje ongratis, grondwet of niet.
Want ziet u, het pesten van een gezin dat succesvol de eigen kinderen opvoedt, zonder gratis en zonder enige kost voor de staat, is véél en véél belangrijker. Men kan niet alles tegelijk regelen, en als rechtgeaarde socialist heeft men zo zijn prioriteiten.
https://honestedu.org/page1.php