Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
In een andere draad confronteerde ik je met uitspraken van prominente B-plussers als Ludo Dierickx en Benno Barnard omtrent het nationalisme. Deze laatste gebruikte een paar jaar geleden in De Standaard een citaat van de Amerikaanse auteur Philip Roth die de nationalisten in rangorde onder de apen klasseert. Benno Barnard bevestigde met veel genoegen deze uitspraak. Hierbij een simpel vraagje aan jou : hoe sta jij tegenover dit citaat? Ik hoop dat je deze keer wel antwoordt, de vorige keer heb je mijn bericht genegeerd, wat je goed recht is natuurlijk, maar ik ben toch benieuwd.
|
Hm, ik denk dat ik je bericht toen niet gelezen heb want dit is de eerste keer dat ik dit op politics zie.
Nu goed, om mijn persoonlijke visie daarover te geven:
Het gaat hier om een uitspraak van Benno Barnard en niet van Ludo Dierickx. Ik ben het niet eens met de visie van Philip Roth en dus ook niet met de visie van Barnard daarover. Ik vind het nogal redelijk beschamend dat we medemensen moeten gaan klasseren in een rangorde onder de apen. Ieder heeft recht op z'n eigen visie en daarom ben je zeker nog niet minderwaardig.
Zelf ben ik geen voorstander van een eng nationalisme "ons volk", "ons land", "onze cultuur". Er is niets mis met een gevoel van solidariteit, met een wij-gevoel maar dat gevoel mag geen anderen uitsluiten (zo zie ik het alleszins). Niemand heeft het recht om anderen als minderwaardig of slecht te beschouwen. Zo kan je je bv. afvragen waar Hitler het recht vandaan haalde om Joden als zondebokken naar voren te schuiven.
Nu, die uitspraken van Barnard hebben m.i. plaatsgevonden in persoonlijke naam, en niet in naam van B Plus.
Dat heb je dus met vrije meningsuiting: je krijgt dingen te horen waarbij je je afvraagt "hoe bestaat het in godsnaam"?
Conclusie: ik onderschrijf zo'n uitspraken dus zeker niet. Ook B Plus zal nooit zo'n standpunt innemen.