Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi
Een tweede kleine voorstel :
Een echte 'culturele' campagne (maar wel voldoende subtiel aangepakt, anders is het allemaal moeite voor niks) met als doel "crimineel gedrag" te stigmatiseren als absoluut en onherroepelijk 'totally uncool' en 'soooo twentieth century'.
Ik denk aan films, games, songs, ... waarin misdadigers van alle slag als complete losers en ongelooflijke sukkels geportretteerd worden.
Argument : er is een sterke culturele stroming die asociaal en crimineel gedrag als 'hip' en 'too wicked' heeft weten te promoten (en dat is al een hele tijd aan de gang).
|
Het is volgens mij vrij gemakkelijk jongeren te overtuigen dat men best niemand schade toebrengt of iemands eigendom afneemt omdat wanneer anderen dit bij hen zouden doen dit ook hoogstwaarschijnlijk niet gewenst zou zijn.
Doe niet aan een ander aan wat je zelf ook niet aangedaan wil worden, eigenlijk.
Anderzijds kijken jongeren ook wel op naar handelaars in illegale stoffen, niet omwille van die handel zelf, maar omwille van de pracht en praal die de misdadigers met de woekerwinsten erop kunnen kopen. Een pervers effect van het illegaal maken van de handel in bepaalde goederen is dat hoe strenger erop gecontroleerd wordt, hoe moeilijker de handel erin wordt en hoe groter de woekerwinsten zijn die erop kunnen gemaakt worden.
Hoe strenger de controle, hoe hoger de winsten, hoe meer pracht en praal en dus ook hoe groter de aantrekkingskracht tegenover jongeren.
Ik ben dan ook een voorstander van het legaal maken van handel in alle goederen.
Ik weet ook wel dat dit het aantal probleem-gevallen met drugs niet direct zal verminderen alhoewel er wel een grotere controle op kwaliteit kan plaatsvinden, maar het neemt wel een groot stuk van de aantrekkelijkheids-factor van criminaliteit af.