Los bericht bekijken
Oud 1 september 2006, 14:36   #152
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
De EU zal imploderen en zal terug worden waarvoor het ooit is opgericht: een economisch samenwerkingsverband, een eengemaakte markt. Niet meer, niet minder. De 'politieke' EU zal verdampen.
Dat is toch goed? Een economisch samenwerkingsverband is toch respectabel?

Citaat:
Wat "Grootnederland" betreft dan... Niemand zit daar op dit ogenblik in Vlaanderen (of Nederland) op te wachten.
Dat is evident. België bestaat immers nog altijd. Eerst moet dat veranderen. In Nederland heeft men die Belgische ziekte niet en zie je dat daar veel zakelijker over nagedacht wordt, zonder al te goedkope emoties.

Citaat:
First things first: de staat Belgie moet verdwijnen. Zowel in economische als in politieke kringen is het eindelijk aan het doordringen. Dus stapje voor stapje zal Belgie verder worden afgebouwd tot een leeg omhulsel dat niks meer voorstelt, lees: geen bevoegdheden meer heeft. De stap om het dan helemaal gedaan te maken (de scheiding officieel te maken) is dan snel gezet.
Yep, en dat zal gebeuren, dat ligt al vast. België is niet meer Latijns en zal dus niet blijven bestaan.

Citaat:
Eens Vlaanderen onafhankelijk is kunnen we eindelijk op eigen benen staan. Zonder bemoeienissen en blokkeringen van Franstaligen kunnen we dan een eigen en degelijk beleid voeren. Laat die Vlaamse staat een beetje groeien, een positief imago creëren in het buitenland, enz. Indien er na 50 of 100 jaar de wil ontstaat om samen te gaan met Nederland, mij niet gelaten.
Vlaanderen moet eerst vertrouwd geraken aan de macht, aan het zelfbestuur. Een aansterkingsperiode is niet slecht, maar om die arbitrair op 50 tot 100 jaar te zetten, lijkt me nutteloos. Wanneer de noodzaak er is, zal die wel automatisch gebeuren.

Citaat:
De kans is trouwens groot dat die wil tot samengaan helemaal niet ontstaat omdat er simpelweg geen behoefte aan is.
Je doet alsof het een evidentie is dat Vlaanderen apart blijft. Je kan de situatie ook omkeren: misschien voelt Vlaanderen er niet veel voor om apart te blijven. Wie kan mij de behoefte van de Duitse hereniging uitleggen? Toch gebeurde ze. Wat Duitsland wel oogstte was respect en aanzien. Niet dat we het daarvoor moeten doen, maar ik zie niet de noodzaak in om apart te blijven.

Citaat:
Ik persoonlijk heb die behoefte niet, en ik denk ook niet dat die er ooit zal komen.
Ik heb ook nog zo gedacht... Maar ik ben wel blij dat u zich niet inlaat met grove scheldpartijen, belgicanistische karikaturen en principiële afwijzingen van de hereniging. U bekijkt het allemaal wat zakelijker en dat siert u. Ook al komen we niet tot dezelfde conclusie, dat doet er niet toe...