Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joadoor
Wij kunnen heel moeilijk vatten wat God is, omdat vanuit onze geest (ons voelen en denken) alles polair is. Alles wat we voelen en denken heeft een tegengestelde. God is een éénheid. Maar wij hebben ook die éénheid in ons namelijk onze Ziel.
|
Hup, weeral de filosofische toer op

Jij stelt dat onze geest het concept god niet goed kan omvatten, ik stel dat god een product is van onze geest.
Wat betreft de ziel, sorry, geloof ik niet in.
Citaat:
Naargelang wij meer vanuit die ziel gaan handelen en ons denken Weten laten worden en ons voelen Intuitie kunnen wij ook die éénheid ervaren. Wij behoren ook tot die Godheid, zonder ons is die Godheid ook niet meer volledig. Wij zijn even eeuwig als die Godheid, onze energie stopt ook niet met bestaan. Energie transformeert enkel. Ik geloof ook niet dat wij ons klein en nietig moeten voelen tegenover die God. Alleen kunnen wij als individu het Geheel niet zijn en is het Geheel zonder dat éene individu niet volledig. God heeft altijd bestaan maar of wij altijd bestaan hebben als ziele-energie dat weet ik niet. Waarschijnlijk wel maar misschien niet in zo een afgesplitste energie. En inderdaad de wetenschap zal nooit die Godheid kunnen bewijzen, maar vanuit je Weten zul je het wel kunnen ervaren.
|
Dit volledig stukje tekst noemt men argumenteren vanuit emotie, jij vertaalt uw eigen sentiment en tracht die uit te schijnen als enige echte waarheid.
Het enige wat ik hierin kan inbrengen is dat vele mensen een staat van verlichting nastreven, en dat velen van hen afwijkende beelden hebben van die "waarheid".
Citaat:
Wetenschap dat houd ons in denkprocessen en in de dualiteit en Weten is een toestand. Dat kun je niet uitleggen anders is geen Weten meer maar kennis.
|
Wat houd dit "Weten" volgens u dan in? Een inzicht in hoe alles rondom werkt? Dat, als je naar een vogel kijkt, je direct weet hoe het komt dat deze kan vliegen? Of, als je naar die vogel kijkt, en denkt "god is wijs"?
Citaat:
Wetenschap kan ook niet vaststellen wat het begin is, er mogen nog cellen onstaan zijn door een toeval van stoffen die bij elkaar komen van waar komen die stoffen dan. Ik geloof ook niet dat de wereld en wij in 7 dagen zijn geschapen ik kan best aannemen dat het een evolutie en materialisatie van eeuwen is, maar de bezieling en de energie komen van hetzelfde Geheel. De mens kan met de kennis dat hij nu heeft veel verwezenlijken maar kan het nooit bezielen.
|
Uw overtuiging doet me eigenlijk denken aan het gnostisme, en dit laatste komt, eens je er het mythische van wegschraapt, vrij dicht bij mijn eigen stelling, het verschil is dat ik aan dit basiselement noch aan ons mythische eigenschappen toeken (geen ziel, geen intelligent godwezen)