Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Filip Dewinter kraakte deze keer op een heel deskundige manier de "rijke islamitische beschaving" af tot verscheidene meters onder de grond, met uitspraken als "hoeveel islamieten hebben er al nobelprijzen gewonnen", of "het zijn niet de islamieten die de eerste harttransplantaties uitgevoerd hebben, die auto's bouwen, die elektrische toestellen fabriceren" etc. (Ik zou het zelf niet beter gekund hebben  ).
|
Ten tweede getuigt de evaluatie van de islamitische samenleving door FDW van een gevoel van culturele suprematie. Hij heeft duidelijk weinig kaas gegeten van antropologie want hij gaat onze beoordelingscriteria hanteren om een geheel andere cultuur te evalueren. Precies of het aantal nobelprijzen een waardemeter is van hoe ontwikkeld men wel is. Het is toch ridicuul om ons waardenschema te gaan transponeren naar een andere cultuur.
|
Eigenlijk zei Dewinter krak hetzelfde als wat ik een tijdje geleden al eens op het AEL-forum gepost heb (zie hieronder), maar dan in zijn eigen stijl - minder diplomatisch dus en met een hoger bokshandschoengehalte.
--------------------------------------------
posted on 15-10-2002 at 11:23
ARAB PRIDE !
Op de site van het AEL staat in grote letters "ARAB PRIDE !"
Dat is natuurlijk OK, want ik ben zelf ook voor meer "EUROPEAN PRIDE !"
Alleen, moest ik nu zelf deel uitmaken van de Arabische gemeenschap zou ik mij helemaal niet zo fier durven noemen.
Ondanks de rijke culturele achtergrond van de Arabische landen, zijn de landen die aan de noordkant van de Middellandse Zee liggen op technologisch en economisch vlak momenteel immers vele malen succerijker. Waarom doen de Arabieren al het mogelijke en onmogelijke om toch maar naar dat niet-Arabische Europa te emigreren?
Hoe is dat toch in godsnaam mogelijk?
Onze landen liggen vlakbij elkaar aan dezelfde zee. Het kan voor de Arabische landen dan toch niet zo moeilijk zijn om de technologische know-how van de buurlanden aan de overkant van de Middellandse Zee te kopiëren en in in de eigen landen toe te passen?
Waarom bouwen de Arabische landen geen auto's die de Europese markt veroveren zoals de Koreanen wèl doen? Waarom produceren de Arabische landen geen hoogtechnologische computeronderdelen zoals de Chinezen wel doen? Waarom maken de Arabische landen geen informatica-software zoals de Indiërs wèl doen?
Wie heeft hier een verklaring voor?
--------------------------------------------------
Kern van de zaak is : ooit bezaten de islamieten wijsheid en kennis in eigen huis waar buurvolkeren jaloers op konden zijn. En dan was het gedaan, voor bijna duizend jaar duurt die stilstand nu al.
Als Dewinter en anderen zoiets zeggen is dat niet meer of niet minder dan
een constatering van feitelijkheden, van de waarheid.