Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
M'n verward 2dingen:
de militaire tak en de socio-politieke tak van Hamas.
De militaire tak met een eigen organisatie (GEEN structuur) EN een eigen naam de Izzedine al-Qassam Brigades. Met als doel, verdediging tegen Israel.
De socio-politieke tak opereert met de naam Hamas. En heeft als doel de Palestijnse bevolking het leven draaglijker maken dmv scholen, ziekenhuizen, moskeeën, ziekenwagens, huizen opbouwen, fungeren als bank, etc.
Hamas is niet alleen in Palestina actief. Ze weten ook wat van de economie en hebben zo goed als overal kantoren geopend in de Arabische wereld.
De staakt het vuren die hamas heeft gesloten met Palestijnse premier, is dat geen schoon voorbeeld van wel compromissen kunnen sluiten? Heeft een goei 6-7weken stand gehouden.
In die 6-7 weken is er geen enkele aanslag gekomen langs Palestijnse zijde.
Maar Israel liqueerde wel een leider van hamas in die weken rust, bleven relaxed verder nederzettingen bouwen, bleven ze wat rond dobberen met hun tanks in Palestijnse gebieden,...
|
Vergiffenis. Dan hoeft slechts de helft van de plant uitgeroeid worden. Ik heb er wel mijn bedenkselen bij of dit wel mogelijk is.
Hamas en soortgelijke organisaties zijn de enige sociale weefsels in het land. Men schrijft dit neer alsof dit een vaststaand feit is waar niets aan gedaan kan worden. Creëer die weefsels dan! Zoiets heet ontwikkelingshulp. Tot ze in staat zijn er zelf voor te zorgen kunnen we ze ondersteunen in het maken van zulke structuren. Alleen kan dit niet in een klimaat als het huidige gebeuren. Daarom: ontmantel Hamas, probeer te bewaren wat nog kan gebruikt worden maar vernietig de rest. [size=2]Ik begin ongerust te worden over mijn destructieve neigingen...[/size]