Los bericht bekijken
Oud 8 september 2003, 11:01   #14
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle

Is het dan wel een democratie als je kan kiezen tussen 2 partijen ? Als je maar een keuze hebt tussen een slechte, en een minder slechte partij ?

De toestand in de US , die jij zo verheerlijkt, is nochtans ook niet van een hoog democratisch gehalte.
Je haalt twee zaken door mekaar. Laat mij dus elk punt appart beantwoorden.

1)
Citaat:
Is het dan wel een democratie als je kan kiezen tussen 2 partijen ? Als je maar een keuze hebt tussen een slechte, en een minder slechte partij ?
Neen, dat is geen (goeie) democratie. Ik heb nooit geschreven dat je tussen twee partijen mocht kiezen.
In België (of liever Vlaanderen) zijn er 4 'grote' partijen, namelijk SP-Spirit, VLD, Vlaams Blok en CD&V (rangschikking volgens laatste peiling).
Er bestaan ook kleine partijen, en dat is ook goed. Ik heb nooit geschreven dat je geen partij mag oprichten en meedoen.

Het enige wat k vroeg was of het niet beter is, na een mislukte poging, of laten we zeggen 'na twee mislukte pogingen achter elkaar' , ermee op te houden, of misschien iets anders proberen, onder een andere vorm, een andere naam, een kartel, noem maar iets. Gewoon met mislukte projecten blijven doen getuigt niet van doorzettingsvermogen, eerder van domheid en gebrek aan creativiteit.

2)
Citaat:
De toestand in de US , die jij zo verheerlijkt, is nochtans ook niet van een hoog democratisch gehalte.
In de V.S. zijn er meer dan twee partijen. Bij elke verkiezing heb je veel verschillende partijen die meedoen. Maar het zijn de grootste die meedoen aan de 'eindronde'. Niets verkeerd aan.
Wat in de V.S. wel soms tot nadenken leidt is het feit dat het geld er nog een veel belangrijkere rol speelt dan hier, in verkiezingstijden.
Je kunt trouwens over democratische systemen discussiëren, inclusief over de V.S., maar meteen beweren dat de V.S. geen hoog democratisch gehalte heeft is een stelling van bedenkelijk allooi.
Antoon is offline