9 september 2006, 15:15
|
|
Minister-President
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Dat is het nu net. Het huwelijk is GEEN universeel recht. Normaal gezien is het huwelijk enkel een band tussen man en vrouw. Pas de laatste jaren komt daar in een zeer klein aantal landen ter wereld verandering in. Dat maakt het nog geen universeel recht.
|
Het huwelijk is een cultureel gegeven dat in elke cultuur een andere invulling heeft en doorheen de tijd ook veranderingen door maakt.
In het trouwboekje van mijn grootouders uit 1938 stond dat mijn grootmoeder geen financiële handelingen mocht stellen zonder toestemming van mijn grootvader en dat ze hem moest gehoorzamen (de man moest de vrouw echter niet gehoorzamen). Nog vroeger werd de vrouw door te huwen bijna de slavin of eigendom van haar echtgenoot (in sommige culturen is dat nog zo). Het huwelijk evolueert en evoluties starten nu eenmaal in een kleine populatie (iemand moet de eerste zijn). In 1794 was Frankrijk het enige land waarin slavernij wettelijk verboden was, alle andere landen verklaarden die Franse revolutionairen gek, maar langzaam veranderen de geesten en schafte het ene land na het andere slavernij ook af en 70 jaar later was het in alle Westerse landen afgeschaft. In 2000 verklaarde iedereen Nederland gek toen ze het huwelijk open stelden voor holebi's, maar meer en meer landen volgen hun voorbeeld en misschien zal over 70 jaar ook niemand meer raar op kijken van 2 mannen of 2 vrouwen die met elkaar huwen (al hoop ik dat het niet zo lang moet duren).
In andere culturen mag een man meerdere vrouwen hebben. Of trouwt een vrouw niet met 1 man, maar met alle zoons van haar schoonvader (alle broers delen 1 vrouw). Of maakt een vrouw na haar huwelijk geen deel meer uit van de familie waarin ze geboren is, maar van de familie van haar man (het omgekeerde komt ook voor).
Het huwelijk is volgens u geen universeel recht. Whatever, maar het is evenmin een universele en onveranderbare instelling die overal en eeuwig dezelfde invulling krijgt.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
|
|
|