Los bericht bekijken
Oud 22 november 2002, 21:34   #141
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Aeneas, bedankt voor je reactie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aeneas
Vlaanderen hoort helemaal niet bij Nederland. Het is toch belachelijk om op basis van iets wat honderden jaren geleden gebeurde de twee opnieuw samen te voegen?
Dat is voor mij ook niet de reden om voor een hereniging te zijn. Ik zie het als iets voor de toekomst, als belangrijk voor de positie van onze regio in Europa.

Citaat:
Vlaanderen is geen Zuid-Nederland. Vlaanderen heeft een eigen culturele identiteit.
Noord-Brabant en Limburg hebben ook een eigen culturele identiteit en zijn toch deel van Nederland. Friesland heeft een eigen culturele identiteit, oostelijk Nederland ook, en toch zijn het delen van Nederland. En iedereen voelt zich ook Nederlander. Het lijkt me dus geen probleem.

Citaat:
We zijn al die eeuwen apart van elkaar geëvolueerd. Een verschillende richting uit, zelfs onze taal is niet langer dezelfde. Noch grammaticaal, noch vocabulair. In beide zijn er verschillen die ingebed zijn in de cultuur.
Ik kan u uitstekend volgen in het Nederlands, dus dat is het niet. En ook met de spreektaal in Vlaanderen heb ik meestal niet zoveel moeite, tenzij het bijv. West-Vlaams is. Maar ik kan Fries, Limburgs en bepaalde dialecten uit het oosten van Nederland ook heel moeilijk verstaan.

Citaat:
Ook qua justitie zou het niet lukken. Nederland volgt grotendeels het Germaanse systeem, terwijl wij volmondig gekozen hebben voor het Franse systeem.
De Nederlandse justitie is net als die van België (en Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en Griekenland) gebaseerd op het Napoleontische systeem. Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk vormen juridisch een eigen, Germaanse, 'familie'. Natuurlijk zijn er verschillen tussen de Nederlandse en Belgische justitie, maar de basis is hetzelfde.

Citaat:
Daarbovenop: Vlaanderen is op dit moment het machtigste, rijkste en dominantste deel van België, hoewel die zaken door slechte communautaire wetgeving serieus ingekort zijn.

Deel van Nederland zou betekenen dat we een tweederangsgebied zijn, men zal onze taal beschouwen als 'Belgisch' of 'Zuidnederlands', onze Cultuur zal schamper die van het Zuiden genoemd worden, en door onze kleinere grootte zal onze goed draaiende economie toch de mindere aan die van Nederland zijn.
Sorry dat ik het moet zeggen, maar wat een minderwaardigheidscomplex heeft u. Waarom zouden 6 miljoen Vlamingen ondersneeuwen bij 7,5 miljoen Hollanders? Da's toch niet zo'n enorm verschil? Bovendien denk ik dat de Noord-Brabanders en Limburgers zich bijv. eerder tot Vlaanderen dan tot Holland aangetrokken zouden voelen.

Citaat:
Bovendien is het Nederlandse staatsbestel heel anders ingedeeld.
Wat is er dan anders aan, behalve dat ons Koninkrijk geen federale maar een confederale staat is?

Citaat:
Voeg Vlaanderen bij Nederland, en je hebt onmiddelijk weer een oproep tot Vlaanderen Onafhankelijk. Desnoods neem ik daarvoor persoonlijk de wapens op!
De wapens opnemen... maak je je hiermee niet een beetje belachelijk? Volgens mij is het angst voor het onbekende, of onbegrip wat bij u een belangrijke rol speelt, of niet?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden