Los bericht bekijken
Oud 8 september 2003, 21:49   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb ooit gezegd dat het niet moeilijk is voor een Geert Bourgeois om de achterban te overtuigen van zijn standpunt op een partijcongres.(tegen referendum stemmen). Des te merkwaardiger is het dat er op het VLD-congres iets gestemd geraakte waar de partijtop tegen was! Dat de top zo'n uitslag daarna gewoon van tafel veegt is zonder meer ondemocratisch. Moest het Blok zoiets doen je zou nogal wat horen!

Het komt niet alleen ondemocratisch over als een door de achterban genomen beslissing door de top wordt weggeveegd. Het IS ondemocratisch! Of die beslissing 'waarschijnlijk een Vlaamse oprisping' was doet niet ter zake. Het was een democratisch genomen beslissing en de top had zich daarbij neer te leggen!
Jij excusseert die top voor haar handelswijze met een nep-excuus inplaats van dat je dit afkeurt. Je vergoelijkt dus een ondemocratische handelswijze! Ik vraag me af of je dat ook zou doen in het omgekeerde geval: de basis wil geen confederalisme en de top drijft het toch door.

Laat er ook het kieshok maar buiten. Jij weet immers even goed als ik dat daar veel teveel gestemd wordt door mensen die zelfs niet weten waar de partij-initialen voor staan en nog minder de partij zelf. Zeer velen weten niet eens wat confederalisme inhoudt. Een hoop kiezers zijn evenmin geïnfomeerd over, want niet geïnteresseerd in, partijcongressen. Ze lezen de krant maar slaan de politieke bladzijden gewoon over. Ze luisteren naar het nieuws maar onthouden enkel de oorlogen en ongevallen. Toch moeten ook deze mensen stemmen. Zij laten zich vaak enkel en alleen leiden door de slogantaal waarmee ze pal voor de verkiezingen om de oren worden geslagen. Van hen verlangen dat zij partijen afstraffen voor ondemocratisch verlopen partijcongressen is dus wat veel gevraagd.

En dat is waar ik bij blijf. De VLD noem ik geen democratische partij als de top ervan negeert wat de achterban stemde. Op een congres heeft de top meer dan voldoende kans om de achterban achter zich te krijgen maar eens die gekozen heeft moet ze de uitslag respecteren. Punt.