Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Wat makkie zegt klopt. Althans voor bepaalde parochies of geestelijken uit de tijd rond de tweede wereldoorlog. Zelf heb ik nog horen zeggen thuis in de jaren zestig, toen er nog een wereld van verschil was tussen katholieken en protestanten, dat de protestanten de Bijbel mochten lezen en wij katholieken niet.
De Kerk was ook als de dood voor de eerste vertalingen van de Griekse en Latijnse Bijbel en de Evangelies in de volkstaal. Die eerste vertalers hebben dat heel duur moeten bekopen. Tot met hun dood toe.
|
Zoals aangetoond in een eerder bericht klopt bovenstaande beweringen natuurlijk niet. Het is onzin van het hoogste gehalte.
Wat u hebt "van horen zeggen" lijkt me niet onmiddellijk een goed bron. Katholieken mochten weldegelijk de bijbel lezen; zelf heb ik mijn bibliotheek vijf verschillende Bijbelvertalingen die allemaal dateren uit de vooroorlogse periode: de vertalingen van Beelen, van de vereniging Petrus Canisius, van de Utrechtse kerkprovincie, die Van Thichelen en tenslotte die van Lipman.
Het lezen van de bijbel wordt trouwens uitdrukkelijk als toegelaten vermeld in het decreet van de Congregatie van de Index daterend van 13 juni 1757. Toen in de 19e eeuw een nieuwe kerkelijke boekenwet werd afgekondigd en ook daarin wordt er over het lezen van de Bijbel in de volkstaal gesproken. In de Constitutie van Leo XIII (25 januari 1897) staat uitdrukkelijk dat de katholieke gelovigen de Bijbel mogen lezen, maar dan wel in een vertaling door de Kerk goedgekeurd en met noten voorzien. Dit vindt men ook terug in het oude kerkelijke wetboek dat tot het Tweede Vaticaans Concilie van kracht was (canon 1399, 5).
In een brief gericht aan alle katholieke bisschoppen dringt paus Pius X er trouwens op aan dat er goedkope uitgaven van Bijbel worden gedrukt zodat ze onder het gewone volk kunnen worden verspreid. We schrijven dan 21 januari 1907. In dat jaar wijdt Pius X nog twee andere brieven aan de noodzaak tot bijbellezen.
Wie zei ook alweer dat katholieken de Bijbel niet mochten lezen en dat de katholieke Kerk zoiets verbood???