Los bericht bekijken
Oud 13 september 2006, 19:56   #3
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Dankje, Gentenaar. Sorry, ik bedoelde het ietwat cynisch, maar toegegeven, echt duidelijk is dat niet, ik zal het dus veranderen.
Maar een echt afvalbeleid houdt wel in, dat de vervuiler betaalt. Want sorry, maar de klanten en de kleine middenstander kunnen er wel iets aan doen, om minder verpakking te verspreiden. Een bakker die zijn zakjes laat betalen, ipv gratis mee te geven, bijvoorbeeld. De groentenboer die herbruikbare draagtassen promoot. De klant die zelf voor zijn zakje zorgt, de fiets neemt om dringende boodschappen te doen (meestal even snel als met de wagen). Meestal zijn dit maatregelen die gemakkelijk ondersteund kunnen worden door de lokale overheid, door zelf promotie te voeren bij de lokale middenstand voor minder verpakking, door goede fietsinfrastructuur aan te leggen, en stallingen te subsidiëren als winkeliers die zetten.
Ik ben het overigens eens, dat een containerpark best zo goedkoop mogelijk is, maar wel op voorhand dat er een degelijke controle is op de naleving van de sortering. Iets wat overigens in Zulte redelijk correct gebeurt.
Overigens, glazen flessen zijn niet per se meer vervuilend. Het hangt er allemaal vanaf wat de spoelmiddelen zijn. En een vrachtwagen uitsturen om leeggoed gaan op te halen is inderdaad verspilling, maar een brouwer/groothandelaar kan net zo goed het aanwezige leeggoed terug meenemen, als hij langskomt voor een nieuwe levering. Je brengt zelf ook nooit leeggoed terug naar de winkel, als je er niet iets gaat halen, toch?
groentje is offline