Los bericht bekijken
Oud 16 september 2006, 09:24   #106
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Zolang men niet begint met te zeggen dat allochtonen gemiddeld ongeveer één standaarddeviatie lager scoren dan autochtonen inzake niet-verbale intelligentie (voor verbaal IQ is het verschil nog een pak groter),
Ah: we gaan op de hypocriete toer: al lachend zegt de zot zijn waarheid!
Citaat:
Zoiets als de studenten aan het RUCA deden. Wij mochten in het scheikunde lab natuurlijk geen lsd maken.
Eerst deden sommigen dat zogenaamd per ongeluk (zij wisten niet wat ze deden, het toeval, nietwaar?) de boze prof hing dus uit:
Het is aan de studenten verboden van:
a) product a te verhitten tot...
b)...
enz... En zo hadden de liefhebbers het volledige recept!
Je suggestie dat bepaalde groepen mensen (je zal dit natuurlijk nooit rassen noemen) slimmer of dommer zijn klopt niet.
Intelligentie meten is al quasi onmogelijk. Je kan deze meten binnen één groep, van ongeveer gelijke mensen. Maar er zijn verschillen omdat intelligentietesten op één bepaalde groep met zijn normen, waarden, kennis is afgetemd. Men meet in hoge mate hoeveel je weet over de groep waar je toe behoort. Men meet ook welke vaardigheden je binnen een cultuur hebt ontwikkeld en ja: culturen verschillen. Dat wil niet zeggen dat de éne superieur is aan de andere, want inderdaad zal je buizen in een islamitisch land voor een IQ test omdat ook daar gerefereerd wordt en vereleken wordt met de vaardigheden die daar specifiek zijn en die jij nu eenmaal niet bezit.
Niet omdat je wit bent, maar omdat je een andere background hebt.

Vroeger bleken meisjes altijd dommer te zijn dan jongens. Tot men specifieke testen ging maken voor vrouwen. Daar scoorden mannen behoorlijk lager op. Er is niet zoiets als universele intelligentie, omdat intelligentie aangeleerd is en niet aangeboren, omdat zij geoefend wordt en niet genetisch doorgegeven.

Doe dus niet of bruinen dommer zijn dan witten: dat is wetenschappelijk gezien quatsch. Indien jij in Tel Aviv of in Bagdad intelligentietesten aflegt dan buis je. Indien je een intelligentietest aflegt op het gebied van snel getallen onthouden dan verlies je overigens van apen.
Apen zijn wel degelijk een ander ras dan mensen: zijn apen dus intelligenter?

Onze examensystemen testen vaak zaken die te maken hebben met onze cultuur. Als dysecticus werd ik vaak voor oerdom aangezien, omdat ik domme schrijvauten maakte. Ik doe dat nog steeds maar nu vinden vooral rechtsen mij dom omdat ik hun neersabel

Stop die nonsens: racisme wetenschappelijk "aantonen" is tot nu toe steeds mislukt. Dat is ook normaal: de mensen zijn inderdaad gelijk.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 16 september 2006 om 09:31.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden