Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
tuurlijk, vrije meningsuiting, ben ik ook voor.
Maar ik zeg ook niet dat hij het niet MAG, het is gewoon dom. Stel dat Bush zou zeggen dat de duitsers nazi's zijn, dat mag ook maar gewoon ontzettend dom want hij maakt er een diplomatieke (serieuze) rel van.
|
Wat een idiote vergelijking.
De paus citeerde dinsdag in een toespraak over geloof en rede tijdens zijn bezoek aan Duitsland uit
een discussie over het christendom en de islam tussen de 14de-eeuwse christelijke Byzantijnse keizer Manuel II Palaeologus en een Perzische geleerde. De keizer zou hebben gezegd: "Laat me dan zien wat Mohammed voor nieuws heeft gebracht, dan zul je alleen kwaadaardige en onmenselijke dingen tegenkomen, zoals zijn opdracht het geloof dat hij predikte met het zwaard te verspreiden".
Je kan de inhoud niet eens een leugen noemen.
De paus zei dus niet dat moslims gevaarlijke en gewelddadige gekken zijn. Zo hebben de moslims het geïnterpreteerd, als een persoonlijke aanval. Dat moslims niet op een rationele en beschaafde manier met kritiek op hun profeet kunnen omgaan is de paus zijn fout niet. Dat de moslimwereld zich onmiddellijk in die statement over kwaadaardigheid en onmenselijkheid herkende, zegt anders wel veel. In het tegengstelde geval, hadden ze in verwondering kunnen vragen waar die kwalificaties vandaan komen.
Maar nu voelen ze zich in het kruis getrapt, als kinderen betrapt op het stelen van snoep, tegensputterend, ontkennend en schoppend.
En in al hun geschop gaan ze nog eens precies bevestigen wat er in die statement stond. Daar gaat hun geloofwaardigheid ... weeral.